AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

"Terugkeer Lagonda dit jaar verzekerd"

Ulrich Bez

Aston Martin denkt er al een tijd over om het legendarische merk Lagonda nieuw leven in te blazen. Aston Martin-CEO Ulrich Bez, hoopt nog dit jaar de financiering voor dat project rond te hebben.

Aston Martin liet in 2009 een concept car zien waarmee het merk Lagonda nieuw leven in moest worden geblazen. De SUV werd met gemengde gevoelens ontvangen, maar dat betekent niet dat Aston Martin het project is vergeten. Ulrich Bez laat vandaag in de Duitse editie van de Financial Times weten dat hij de financiering voor de heroprichting van het merk bijna rond heeft.

Ondanks dat Aston Martin vorig jaar 107 miljoen euro winst schreef en mede eigendom is van het Koeweitse Investment Dar en Adeem Investment, kan het project niet uit eigen zak worden gefinancierd. "Op het moment ziet het er naar uit dat ik de juiste partners heb gevonden," verklaart Bez. Een definitieve overeenkomst is er nog niet en dat betekent dat er nog niets te zeggen valt over wanneer de Lagonda op de markt komt.

Lagonda is al meer dan vijftig jaar eigendom van Aston Martin. In het verleden stonden de modellen van het merk bekend als luxueus als een Rolls-Royce maar met de rijbeleving van een sportauto. De moderne Lagonda is vooral gericht op de groeimarkten als India, China en Rusland, waar nog niet alle wegen toegankelijk zijn voor een Aston Martin. Ook in de VS is klandizie voor zo'n hoog-op-de-poten-model.

Sinds drie maanden heeft Aston Martin een licentie om in China auto's te kunnen verkopen. "Daar wil ik volgend jaar duizend auto's wegzetten," zegt Bez. Vorig jaar bouwde Aston Martin 4.184 auto's. Dit jaar moeten het er meer dan vijfduizend zijn.

Lezersreacties (12)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die SUV werd helemaal niet met gemengde gevoelens ontvangen geloof ik, niemand vond het namelijk mooi...

Hopelijk verzinnen ze wat beters dus...
Ramshoek
Ramshoek
  • 0
Ik zie liever een mooie sedan, maar als de markt een soort van hoog op de poten SUV ding vraagt, nou vooruit dan maar. Maar de SUV die ze in 2009 lieten zien? Nee, alsjeblieft niet zeg !
Anoniem
Anoniem
  • 0
Aston Martin Lagonda. Dat klinkt fantastisch. Of daar nu direct zo'n Peking-to-Paris SUV bij hoort is weer een andere kwestie. M.vr.gr.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die 1000 extra verkopen ze wel in China. Is er gelijk genoeg geld voor een goed ontwerp voor de Lagonda.
Ze moesten zich schamen..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik hoop op een scherpe sedan, maar goed hij zal toch niet voor mij weg gelegd zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Antigoon:

Met wat aanpassingen aan vooral de achterkant zou ik de Lagonda concept toch wel als een van de mooiere luxe SUV's bestempelen...

On topic:
De naam Aston Martin Lagonda klinkt inderdaad watertandend goed. Moet er zeker komen. En een rol als submerk voor Aston's in "niet standaard Aston" niches zou het ook prima werken. Ja, dan denk ik ook aan een eventuele SUV, maar bijvoorbeeld ook aan een echte 4 deurs GT (zoals de Rapide bijvoorbeeld, maar dan wat praktischer) of een Bentley/Rolls/Maybach/Bugatti "concurrent".

Als apart "eigen" merk met eigen sportwagens zie ik weinig toekomst voor Lagonda. Maar als uber-luxe afdeling (met een eigen ontwerp, zoals Citroën doet met de DS serie ten opzichte van de C serie) zie ik een goede toekomst voor Lagonda.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wow, winst. Het verhaal is dat Aston nooit winst heeft geschreven voor de komst van de Vantage. Weg met die mislukking van een Rapide, en maak inderdaad een vierdeurs GT coupe met de naam Lagonda.
Roro
Roro
  • 0
Zonde, want wat hebben ze een lelijk hok laten zien! Doet de oude naam geen eer aan wat mij betreft. Maar ja, geld maakt een hoop stuk...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zitten er in de nieuwe Lagonda ook allemaal knopjes die niet werken?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Eric13. Dit klopt totaal niet. Vantage is een typering die bij een opgevoerd bestaand model hoort. Waar Lotus alle modellen de naam met de letter E laat beginnen deed Aston Martin dat met de V. Het laatste model dat hier voor in aanmerking kwam was de oude Virage. Dit was ook het laatste model onder Victor Gauntlet. Nadat Ford er zich mee is gaan bemoeien en Aston Martin eindelijk van de oude V8 (die ontworpen was door Tadek Marek) afvloeide en de samen met Jaguar ontwikkelde 6 cilinder van de DB7 kwam opdagen, was dat het keerpunt van Aston Martin.
OT. Blijft het feit de laatste Aston Martin Lagonda een brilliant ontwerp was, de uitvoering was treurig. Heel veel electronica die eigenlijk nooit werkte. Maar wat een beauty it was...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lelijk ding zitten we niet op te wachten voor heel veel geld!
Die knopjes zijn denk ik sierknopjes staat wel leuk als je niets anders weet te verzinnen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Eric13:

Zoiets als dit:

http://www.forcegt.com/wp-content/uploads/2011/03/Aston-Lagonda-Sedan-Concept .jpg

zou een bijzonder mooi alternatief zijn voor de huidige Rapide. Groter (dus praktischer), maar nog steeds bijzonder mooi gelijnd en sportief. Hopelijk gaat Lagonda ook meer deze kant op, dan die van de concepts van een paar jaar terug.