
Hopelijk verzinnen ze wat beters dus...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Aston Martin denkt er al een tijd over om het legendarische merk Lagonda nieuw leven in te blazen. Aston Martin-CEO Ulrich Bez, hoopt nog dit jaar de financiering voor dat project rond te hebben.
Aston Martin liet in 2009 een concept car zien waarmee het merk Lagonda nieuw leven in moest worden geblazen. De SUV werd met gemengde gevoelens ontvangen, maar dat betekent niet dat Aston Martin het project is vergeten. Ulrich Bez laat vandaag in de Duitse editie van de Financial Times weten dat hij de financiering voor de heroprichting van het merk bijna rond heeft.
Ondanks dat Aston Martin vorig jaar 107 miljoen euro winst schreef en mede eigendom is van het Koeweitse Investment Dar en Adeem Investment, kan het project niet uit eigen zak worden gefinancierd. "Op het moment ziet het er naar uit dat ik de juiste partners heb gevonden," verklaart Bez. Een definitieve overeenkomst is er nog niet en dat betekent dat er nog niets te zeggen valt over wanneer de Lagonda op de markt komt.
Lagonda is al meer dan vijftig jaar eigendom van Aston Martin. In het verleden stonden de modellen van het merk bekend als luxueus als een Rolls-Royce maar met de rijbeleving van een sportauto. De moderne Lagonda is vooral gericht op de groeimarkten als India, China en Rusland, waar nog niet alle wegen toegankelijk zijn voor een Aston Martin. Ook in de VS is klandizie voor zo'n hoog-op-de-poten-model.
Sinds drie maanden heeft Aston Martin een licentie om in China auto's te kunnen verkopen. "Daar wil ik volgend jaar duizend auto's wegzetten," zegt Bez. Vorig jaar bouwde Aston Martin 4.184 auto's. Dit jaar moeten het er meer dan vijfduizend zijn.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.