AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Taxi van de toekomst
Hij oogt als een kruising tussen een Lancia Ypsilon die voor een lachspiegel staat en de auto van Pieter Post. Volgens de Finse studenten die hem ontwikkelden, is het de taxi van de toekomst.
Hij oogt als een kruising tussen een Lancia Ypsilon die voor een lachspiegel staat en de auto van Pieter Post. Volgens de Finse studenten die hem ontwikkelden, is het de taxi van de toekomst.
De Citycab is ontwikkeld door de Helsinki Polytechnic en de University of Art and Design Helsinki en is dus een Finse vinding. Hij is geïnspireerd op de beroemde Londense taxi maar aangepast aan de wensen van vandaag. De Citycab biedt plaats aan maximaal vijf personen en daarnaast is er ruimte voor een persoon in een rolstoel. Die kan gemakkelijk instappen omdat middels de luchtvering de auto diep door de knieën kan en een lage instapdrempel ontstaat.
De stadstaxi van de toekomst is natuurlijk milieuvriendelijk. Daarom is de hybride-techniek van Toyota geleend. De koolstofvezel carrosserie is 75 procent lichter dan een stalen buitenkant. Vierwielbesturing maakt 'm extreem wendbaar in de stad. De draaicirkel is 6,9 meter.
De Citycab is niet louter een showauto. Hij wordt tentoongesteld op verschillende beurzen en wordt getest tegen taxi's die op het moment in Helsinki rondrijden. Bij de ontwikkeling van dit prototype zijn veertig bedrijven betrokken. Helsinki Polytechnic staat open voor commerciële aanbiedingen rond de Citycab.
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws