AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
SUV met cabriodak
Cabriodak-specialist laat op de IAA iets zien dat we nog niet kennen, een SUV Cabrio. De concept heet dan ook voluit 'Sport Utility Cabrio'.
Cabriodak-specialist laat op de IAA iets zien dat we nog niet kennen, een SUV Cabrio. De concept heet dan ook voluit 'Sport Utility Cabrio'.
Karmann bouwt voor diverse fabrikanten cabrioversies, o.a. de open versies van de Audi A4, Chrysler Crossfire, Renault Mégane en Mercedes CLK worden door het Duitse bedrijf geassembleerd. Om het technisch kunnen te demonstreren ontwikkelde het bedrijf een eigen prototype.
Als basis voor de SUC is een BMW X5 genomen. De vierzits SUV werd voorzien van een stoffen dak, dat zich volledig achter de achterste zitplaatsen kan wegvouwen. In het voorste gedeelte van het dak is een seperaat te openen glazen kanteldak gemonteerd. De deuren openen tegengesteld van elkaar. Doordat de B-stijl volledig ontbreekt, moest een ingenieus deursluitmechanisme ontwikkeld worden. Toeleverancier ZF ontwikkelde een elektronische demperregeling die continue de optimale instelling van de dempers berekend. Daardoor zou het gebrek aan stijfheid van de carrosserie van een cabrio nog nauwelijks een rol spelen.
Karmann heeft geen plannen om het prototype zelf in productie te nemen. Men hoopt dat andere fabrikanten er voor hun SUV-modellen brood in zien. Karmann zou een SUV met deze dakconstructie vanaf 2009 in productie kunnen nemen.
Plaats een reactie