Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Tankstation - pomp - tanken - benzine
Autofabrikanten geven een veel lager brandstofverbruik op dan in werkelijkheid wordt gehaald. Dit stelt de Stichting Brandstofverlies die via een collectief proces de schade wil verhalen op de producenten en de Europese Unie. Volgens de woensdag opgerichte stichting is er sprake van misleiding van consumenten.

,,In de praktijk blijken auto's tot 40 procent minder zuinig te zijn dan het 'officiële verbruik' vermeldt, stelt Brandstofverlies. De stichting kijkt tevens naar de aansprakelijkheid van de Europese Unie voor de richtlijn waarin is bepaald hoe het verbruik moet worden gemeten.

,,Uit onderzoek naar de tien meest zuinige auto's, opgesteld door de ANWB en Stichting Natuur en Milieu, blijkt dat de onderzochte merken en modellen tussen de 25 procent tot 40 procent meer verbruiken dan door de fabrikant is opgegeven.'' Door gegevens van tankpasleverancier Travelcard te analyseren heeft onderzoekinstituut TNO een formule ontwikkeld, waardoor de gemiddelde afwijking ten opzichte van het opgegeven verbruik berekend kan worden, aldus de stichting.

Van de 65 onderzochte auto's was de gemiddelde afwijking 31 procent. ,,Uitschieters naar boven waren de dieselmotoren van de Volvo V40 (36,4 procent), de Citroen DS5 en de Peugeot 508 (36,1 procent).'' Bij een jaarlijkse kilometrage van 16.000 kilometer betaalt de automobilist over 3 jaar al zo'n 1675 euro te veel, berekent Brandstofverlies.

,,De autofabrikanten en de importeurs weten, net als de Europese Unie, maar al te goed dat de opgaven niet deugen, maar weigeren het juiste verbruik te communiceren.'' Naar overtuiging van de Stichting Brandstofverlies is hiermee sprake van misleiding. De stichting vindt dat de Europese Unie zich voor het karretje van de autofabrikanten heeft laten spannen.

De initiatiefnemer van Brandstofverlies, Ferdy Roet, was eerder oprichter van de website Loterijverlies.nl. Deze stichting won onlangs in hoger beroep bij het gerechtshof in Den Haag een zaak tegen de Staatsloterij.

Harald Bresser van de RAI Vereniging dicht Stichting Brandstofverlies weinig kansen toe bij het proces, vertelt hij aan AutoWeek: "Op pagina drie van de brief die Staatssecretaris Mansveld naar de kamer stuurde, is te lezen dat de autofabrikanten juist niet fraudeerden bij het berekenen van de uitstoot van hun modellen. Het verbruik van een auto hangt gewoon heel erg af van de rechtervoet -en in het geval van een plug-in hybride ook: de hand van- de bestuurder."

Hij vervolgt: "Het bevreemdt me dat deze Stichting nu toch een proces tegen de fabrikanten en de Europese Unie aan gaat spannen. Niet alleen omdat bewezen is dat de autofabrikanten zich aan de Europese regels houden, maar ook omdat er in 2017 een nieuwe, realistische verbruikscyclus komt."

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.