Stellantis en CATL steken miljarden euro's in Europese accufabriek

Spaanse LFP-accu's

Stellantis CATL

Stellantis en het Chinese CATL gaven een jaar geleden al aan intensief samen te willen werken. Dat komt nu hier in Europa tot uiting, want de twee partijen gaan een Spaanse accufabriek bouwen.

'If you can't beat them, join them', is een motto dat misschien wel een beetje opgaat voor een intensieve samenwerking tussen de Chinezen in de vorm van accufabrikant CATL en Stellantis. De twee partijen sloten vorig jaar al een overeenkomst om samen toe te werken naar de levering van LFP-accu's voor Europese auto's en nu wordt dat concreter. Stellantis en CATL steken samen maar liefst 4,1 miljard euro in een joint-venture die moet leiden tot een nieuwe accufabriek in Spanje.

In de fabriek in Zaragoza, die volgens de planning eind 2026 moet gaan draaien, moet jaarlijks tot 50 gWh aan accucapaciteit geproduceerd kunnen worden. We hebben het dan over LFP-accu's, zoals vorig jaar ook al beklonken is. Het wordt nog wel even spannend wat voor LFP-accu's precies, want we weten al dat CATL nieuwe LFP-accu's heeft ontwikkeld die in tien minuten bij te laden moeten zijn met genoeg stroom voor tot wel 400 km bereik.

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.