Stellantis-CEO Carlos Tavares moet vrezen voor zijn baan
Einde aan lange carrière bij het concern?
Carlos Tavares is al sinds jaar en dag onlosmakelijk verbonden aan Stellantis, maar dat betekent allerminst dat hij een onschendbare positie heeft. Stellantis-voorzitter John Elkann zou iemand anders aan het roer willen.
Alweer elf jaar geleden stapte Carlos Tavares uit zijn functie als COO bij Renault om even later CEO te worden bij de grote concurrent: de PSA Group. Onder zijn inmiddels dus al dik tien jaar durende leiding ging PSA samen met FCA en vervolgens besloten de hogere heren dat Tavares ook de topman van het nieuwe megaconcern mocht worden. Die functie bekleedt hij nu alweer ruim drie jaar, maar het is nog maar de vraag hoeveel jaren er nog achteraan komen.
Formeel heeft de inmiddels 66 jaar oude Tavares nog een contract tot begin 2026, maar volgens Bloomberg wordt er nu al werk van gemaakt om Tavares te vervangen. Niemand minder dan John Elkann, Agnelli-erfgenaam en voorzitter van Stellantis, stuurt daarop aan. Naar verluidt krijgt Tavares mogelijk nog wel de kans om zijn huidige contract uit te zitten, maar daarna lijkt het toch echt afgelopen.
Op zich heeft de Portugees ook al wel de leeftijd (en ongetwijfeld ook de bankrekening) om van zijn pensioen te gaan genieten. Toch is het maar de vraag in hoeverre hij zelf ook al van plan was om het in 2026 voor gezien te houden. Er lijkt vooral vanuit Elkann de wens om iemand anders aan het roer te zetten, al zou Tavares wel gewoon betrokken worden bij het zoeken naar een opvolger. Elkann zou vooral niet blij zijn met de staat van Stellantis' Noord-Amerikaanse tak en rekent dat mogelijk Tavares aan. Het gaat er op zijn zachtst gezegd ook niet bepaald florissant aan toe in dat deel van het concern.
We kennen Carlos Tavares als een uitgesproken karakter binnen de auto-industrie. Hij schroomt bepaald niet om stevige kritiek te leveren op EU-beleid en uitte regelmatig flinke zorgen over de Chinese auto-industrie. Kritiek op Tavares zelf is er ook. Zo kwam de deels in Frankrijk opgegroeide topman in dat land flink onder vuur te liggen vanwege de miljoenenbonussen die hij ontving. Zoals gezegd is er binnen Stellantis behoorlijk wat onrust over de staat van de Amerikaanse merken en dat kwam Tavares onlangs op stevige kritiek vanuit de Amerikaanse dealerorganisatie te staan.