AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Start/stop voor Ferrari California!
21
Een Ferrari met een start/stop-systeem? Dat is toch ondenkbaar... Tot vandaag. Want op de Autosalon van Parijs maken we kennis met de California met het HELE-systeem.
Ook Ferrari werkt aan de zuinigheid van de modellen. De California presteert met zijn uitstoot van 299 gr/km helemaal niet slecht voor een auto van zijn kaliber. Beter kan natuurlijk altijd en daarom toont Ferrari op de Autosalon van Parijs het HELE-systeem, wat staat voor High Emotion Low Emissions, op zijn instapmodel. Daarmee wordt de uitstoot beperkt tot 270 gr/km.
Het bestaat onder meer uit een start/stop-systeem dat speciaal voor sportieve rijders is ontwikkeld. Het start de motor in slechts 230 milliseconden. De motor start als de rem wordt losgelaten maar ook wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Ook met de flippers achter het stuur, kan de motor worden gestart.
De 'intelligente' koeling, verspilt geen overbodige energie. De verbeteringen aan dit systeem leveren een gewichtsbeparing op van twee kilo en zorgen bovendien voor betere aerodynamica. Door aanpassingen aan de CPU en de aircocompressor kan de California over 25 Nm meer koppel beschikken. De versnellingsbak past zich aan de rijstijl van de bestuurder aan. Op deze manier kan in de stad brandstof worden bespaard, terwijl de bestuurder tijdens een sportieve rit eveneens niets te kort komt.
Verder is de California voortaan te bestellen in een two tone-kleurstelling, waarbij de zestien beschikbare carrosseriekleuren met elkaar gecombineerd kunnen worden. Ook is er een ruimere keuze aan leder in het interieur waaronder een waterafstotende soort.