Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Ferrari California T Handling Speciale

Scherpere auto voor veeleisende klanten

16
Gereden: Ferrari California T Handling Speciale
  • Roy Kleijwegt
  • Nieuws
6 april 2016 om 18:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De California T mag dan de instapper van Ferrari zijn, het is allerminst een laffe auto. Met 560 pk is hij loeisnel, hij klinkt aardig en is behoorlijk dynamisch. Maar sommige mensen eisen meer. Daarom is hier de California T Handling Speciale.

Ferrari probeert met het Handling Speciale-pakket (HS) niet zomaar wat uit. Op de pre-facelift California met atmosferische V8 was een vergelijkbaar pakket verkrijgbaar en maar liefst 20 procent van de koper kruiste het aan op de optielijst. Reden genoeg het kunstje te herhalen op de California T, die we afgelopen zomer uitgebreid reden.

Mensen die een vergelijkbare auto verwachten als de 458 Speciale, komen bedrogen uit. Die hardcore versie van de 458 Italia is een zelfstandig model en bovendien tienduizenden euro's duurder. Het HS-pakket dat je voor de California T kunt bestellen, kost zo'n 6.000 euro, waarbij de dynamische dempers (een must wanneer je een auto als deze koopt) standaard zijn. Gezien de buitenaardse prijzen van Ferrari-opties is het dus niet zozeer een geldkwestie, maar meer de vraag of je het als koper wil of niet. Het vermogen bleef overigens gelijk; de wijzigingen behelzen een hardere vering, andere instellingen voor de dynamische dempers, snellere schakelacties en een andere uitlaat. Dat laatste merk je het best, omdat de dreun bij stationair - zeker met het dak open - merkbaar sterker is dan voorheen. Als gevolg daarvan zorg je nu al voor draaiende nekken voordat je daadwerkelijk in beeld bent. Zoek de toerenbegrenzer op en de auto dondert en brult, waarbij de intensiteit van het geluid groeit naarmate je meer toeren maakt. Een dankbaar gevoel, al klinkt hij nog niet zo goed als de 488 GTB, die in basis dezelfde turbomotor heeft.

In zijn totaliteit is de auto merkbaar scherper dan voorheen. Dat de schakelacties sneller zijn, is duidelijk, maar de bak wás al vrij snel. Nu is op- en terugschakelen in de sportstand extreem geworden, wat de rijbeleving ten goede komt. Bij het insturen is er wat onderstuur verdwenen en bij een slalombeweging is de bodyroll afgenomen. Genoeg om de California T nog meer de rijdershoek in te duwen. Maar er is duidelijk wel wat comfort voor opgeofferd. Daarom is het voor kopers van belang zich af te vragen hoe zij de auto denken te gebruiken. Als een GT met veel boulevards? Dan heb je het HS-pakket niet nodig. Ruil je net een Aston Martin V12 Vantage S Roadster in, dan wil je scherpte, kabaal en beleving en is de HS-versie een absolute must.

Lees een uitgebreide rij-impressie met de Ferrari California T Handling Speciale in GTO 2. Een video van onze testrit volgt binnenkort op deze site.

  • Houd me op de hoogte over de Ferrari California
  • Lees meer over supercars en sportscars
Ferrari Ferrari California Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Ferrari California ~Ferrari Munsterhuis~

    Ferrari California ~Ferrari Munsterhuis~

    • 2010
    • 52.109 km

    € 117.500

    Ferrari California ~Ferrari Munsterhuis~

    Ferrari California ~Ferrari Munsterhuis~

    • 2010
    • 33.029 km

    € 114.900

    Ferrari California 4.3 V8 30 460PK Keramisch, PDC

    Ferrari California 4.3 V8 30 460PK Keramisch, PDC

    • 2009
    • 73.592 km

    € 96.950

Meer Ferrari California occasions

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ferrari California specificaties
  • Ferrari California occasions
  • Ferrari California video's
Advies en informatie
  • Ferrari California tests
  • Ferrari California gebruikersreviews
  • Ferrari California index
PREMIUM
Ferrari California T HS

Ferrari California T HS

De Ferrari California T mag dan de instap-Ferrari zijn, genoeg mensen gebruiken hem nog altijd...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ferrari California 4.3 V8 hele (2011)

    Ferrari California 4.3 V8 hele (2011)

    4
    • 19 april 2018
meer reviews
Videoflashback: Ferrari California T vs. Mercedes-AMG SL 63 - Dubbeltest

Videoflashback: Ferrari California T vs. Mercedes-AMG SL 63 - Dubbeltest

16

Voor de GTO powertest hadden we in 2015 een duel tussen de Ferrari California T en de Mercedes-AMG...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Videoflashback: Ferrari California T vs. Mercedes-AMG SL 63 - Dubbeltest

    Videoflashback: Ferrari California T vs....

    16
    • 10 juni 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Ferrari California

    Facelift Friday: Ferrari California

    24
    • 21 juli 2017
  • Eerste rijtest
    Ferrari California T Handling Speciale

    Ferrari California T Handling Speciale

    15
    • 29 mei 2016
  • PREMIUM
    Ferrari California T HS

    Ferrari California T HS

    • 3 mei 2016
  • Nieuws
    Speciale Ferrari California T eert verleden

    Speciale Ferrari California T eert verleden

    18
    • 15 april 2016
  • Rij-impressie - Ferrari California T Handling Speciale

    Rij-impressie - Ferrari California T Handling...

    32
    • 12 april 2016
  • Nieuws
    Handling Speciale-pakket voor Ferrari California T

    Handling Speciale-pakket voor Ferrari California...

    7
    • 22 januari 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Designreview Ferrari 296 GTB: 'Nieuwe weg na de chaos'

    Designreview Ferrari 296 GTB: 'Nieuwe weg...

    19
    • 14 augustus 2022
  • Autosport
    Ferrari-teambaas: 'We hoeven niets te veranderen'

    Ferrari-teambaas: 'We hoeven niets te veranderen'

    33
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari beleeft recordkwartaal en verhoogt verwachtingen

    Ferrari beleeft recordkwartaal en verhoogt...

    32
    • 2 augustus 2022
  • Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

    Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

    44
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari Portofino M krijgt 704 pk

    Ferrari Portofino M krijgt 704 pk

    2
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht

    Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht

    15
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Zeldzame Ferrari Monza SP2 opgeschroefd tot 830 pk

    Zeldzame Ferrari Monza SP2 opgeschroefd...

    9
    • 12 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden