Gereden: Ferrari California T Handling Speciale

Scherpere auto voor veeleisende klanten

Gereden: Ferrari California T Handling Speciale
De California T mag dan de instapper van Ferrari zijn, het is allerminst een laffe auto. Met 560 pk is hij loeisnel, hij klinkt aardig en is behoorlijk dynamisch. Maar sommige mensen eisen meer. Daarom is hier de California T Handling Speciale.

Ferrari probeert met het Handling Speciale-pakket (HS) niet zomaar wat uit. Op de pre-facelift California met atmosferische V8 was een vergelijkbaar pakket verkrijgbaar en maar liefst 20 procent van de koper kruiste het aan op de optielijst. Reden genoeg het kunstje te herhalen op de California T, die we afgelopen zomer uitgebreid reden.

Mensen die een vergelijkbare auto verwachten als de 458 Speciale, komen bedrogen uit. Die hardcore versie van de 458 Italia is een zelfstandig model en bovendien tienduizenden euro's duurder. Het HS-pakket dat je voor de California T kunt bestellen, kost zo'n 6.000 euro, waarbij de dynamische dempers (een must wanneer je een auto als deze koopt) standaard zijn. Gezien de buitenaardse prijzen van Ferrari-opties is het dus niet zozeer een geldkwestie, maar meer de vraag of je het als koper wil of niet. Het vermogen bleef overigens gelijk; de wijzigingen behelzen een hardere vering, andere instellingen voor de dynamische dempers, snellere schakelacties en een andere uitlaat. Dat laatste merk je het best, omdat de dreun bij stationair - zeker met het dak open - merkbaar sterker is dan voorheen. Als gevolg daarvan zorg je nu al voor draaiende nekken voordat je daadwerkelijk in beeld bent. Zoek de toerenbegrenzer op en de auto dondert en brult, waarbij de intensiteit van het geluid groeit naarmate je meer toeren maakt. Een dankbaar gevoel, al klinkt hij nog niet zo goed als de 488 GTB, die in basis dezelfde turbomotor heeft.

In zijn totaliteit is de auto merkbaar scherper dan voorheen. Dat de schakelacties sneller zijn, is duidelijk, maar de bak wás al vrij snel. Nu is op- en terugschakelen in de sportstand extreem geworden, wat de rijbeleving ten goede komt. Bij het insturen is er wat onderstuur verdwenen en bij een slalombeweging is de bodyroll afgenomen. Genoeg om de California T nog meer de rijdershoek in te duwen. Maar er is duidelijk wel wat comfort voor opgeofferd. Daarom is het voor kopers van belang zich af te vragen hoe zij de auto denken te gebruiken. Als een GT met veel boulevards? Dan heb je het HS-pakket niet nodig. Ruil je net een Aston Martin V12 Vantage S Roadster in, dan wil je scherpte, kabaal en beleving en is de HS-versie een absolute must.

Lees een uitgebreide rij-impressie met de Ferrari California T Handling Speciale in GTO 2. Een video van onze testrit volgt binnenkort op deze site.

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.