SSC Tuatara met afstand snelste productieauto ooit

Door de 500 km/h-grens!

SSC Tuatara
SSC TuataraSSC TuataraSSC TuataraSSC TuataraSSC Tuatara

De SSC Tuatara gaat de boeken in als de (voorlopig) snelste productieauto ooit. SSC North America meldt dat de recordpoging van 10 oktober goedgekeurd is en 508,72 km/h als gemiddelde topsnelheid over twee runs is vastgelegd.

Even een opfrisser; dik twee jaar geleden onthulde SSC North America de Tuatara. Een aalgladde en ontzettend lage hypercar, met achter de voorstoelen een 5,9-liter biturbo V8. In principe goed voor 1.350 pk, maar toen meldde men al dat er maar liefst 1.750 pk uit te halen viel als hij op E85-benzine zou lopen. Dat zou in combinatie met een extreem lage cW-waarde ervoor moeten zorgen dat de Tuatara grenzen kan verleggen qua topsnelheid.

Eerder deze maand was het eindelijk tijd voor een serieuze recordpoging met de Tuatara. De spirituele opvolger van de eveneens recordbrekende SSC Ultimate Aero is op een afgesloten deel van de Nevada State Highway 160 op zijn staart getrapt, onder toeziend oog van de officiële Guinness World Record-jury. Zoals gebruikelijk moest de auto op het traject twee runs doen. Eén heen en één terug. De ene keer werd er een topsnelheid van 484.52 km/h gemeten, de andere keer een werkelijk krankzinnige 532.93 km/h.

Dat brengt de officiële recordtopsnelheid op het gemiddelde van 508.72 km/h. Daarmee is de Tuatara officieel de snelste productieauto ooit. De Amerikaanse hypercar stoot de Koenigsegg Agera RS met ruime overmacht van de bovenste plek. Die bereikte in 2017 op dezelfde plek een gemiddelde topsnelheid van 447,19 km/h. Eerder streed SSC, voorheen Shelby Supercars, met de Ultimate Aero tegen Bugatti en diens Veyron.

Wie zelf wil gaan ervaren hoe een auto die sneller dan 500 km/h kan aanvoelt, moet diepe zakken hebben. De Tuatara gaat omgerekend € 1,36 miljoen kosten. Er worden er vooralsnog slechts 100 van gemaakt, dus exclusief is-ie ook.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.