Spierballen uit Nieuw-Zeeland

Hulme Can-Am
Hulme Can-AmHulme Can-AmHulme Can-AmHulme Can-AmHulme Can-AmHulme Can-Am
Wie zegt er dat je voor een bloedsnelle lichtgewicht per se naar Engeland moet? Aan de andere kant van de aardbol weten ze ook van aanpakken. Maak kennis met de Hulme Can-Am.
De Hulme Can-Am heeft een monocoque dat geheel van koolstofvezel is gemaakt. Hierdoor blijft het gewicht onder de 1000 kilogram. Zwaarder dan de Engelse concurrentie, maar Hulme gebruikt dan ook geen opgefokte viercilinder voor de aandrijving. Nee, het bedrijf uit Nieuw-Zeeland kiest voor een opgevoerde versie van de 7,0-liter V8 uit de Corvette Z06. Het blok is in de Can-Am goed voor 600 pk, dus met de pk/gewichtsverhouding zit het wel snor.
De prestaties zijn dan ook indrukwekkend. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de super-Kiwi minder dan drie seconden en de topsnelheid ligt op ongeveer 315 kilometer per uur. Een bijzonder fijne auto voor trackdays, dus. Enig minpuntje is de prijs. Als de Can-Am in 2010 op de markt komt, verlangt Hulme een toch wel wat erg onbescheiden 700.000 dollar voor de auto. En zo lijkt een Caparo T1 ineens heel bereikbaar...

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.