Spiegel aan spiegel: Jaguar i-Pace en Audi e-tron
Tesla's concurrentie komt in 2018
Jaguar en Audi zijn natuurlijk niet de enige twee 'premiummerken' die druk bezig zijn met een elektrisch productiemodel, maar deze merken lijken er wel het verst mee te zijn gevorderd. Zowel de Britse als de Duitse autobouwer zegt volgend jaar met een auto op de markt te komen die een elektrische aandrijflijn combineert met veel binnenruimte en een forse actieradius. Voorbodes daarvan zijn al gesignaleerd in de vorm van de Jaguar i-Pace Concept en de Audi e-tron Quattro. Laatstgenoemde is er zelfs al in twee varianten, want inmiddels kennen we ook de e-tron Sportback Concept, die op de IAA in een geëvolueerde vorm werd gepresenteerd als Elaine. De Quattro moet in 2018 verschijnen, de 'platgeslagen' Sportback-variant volgt een jaar later.
Ook Jaguar probeert de aandacht rond zijn elektrische nieuwkomer vast te houden met nieuwe varianten. De i-Pace werd aanvankelijk in het grijs gepresenteerd, werd later gevolgd door een rood exemplaar en stond op de afgelopen IAA in Frankfurt in witte lak te glimmen. Daar stond ook raceversie eTrophy, waarmee Jaguar daadwerkelijk in de praktijk aan de slag wil. Van zowel de Jaguar als de Audi is inmiddels duidelijk dat de uiterlijke verschillen tussen de concept-cars en de productiemodellen klein zullen zijn. Of dat ook geldt voor de specificaties, is nog even afwachten, maar op papier lijken ze op voorhand in elk geval erg aan elkaar gewaagd. In beide gevallen gaat het om een cross-over, waarbij de Audi meer SUV-genen meekrijgt dan de Jaguar. Het laatstgenoemde merk pakt de zaken eigenwijzer aan en beschikt over een ver naar voren geplaatste voorruit, wat het i-Pace-interieur bijzonder ruimtelijk moet maken. De Audi loopt meer in de pas met de bestaande line-up van het merk, al is ook deze auto minder nadrukkelijk 'SUV' dan een Q7. Tijd voor een eerste confrontatie!
Jaguar i-Pace Concept | Audi e-tron Quattro Concept | |
Vermogen | 400 pk | 435 pk (boost: 504 pk) |
Koppel | 700 Nm | 800 Nm |
Accucapaciteit | 90 kWh | 95 kWh |
Actieradius | 500 km | 500 km |
0-100 km/h | 4 s | 4,6 s |
Lengte | 4,68 meter | 4,88 meter |
Breedte | 1,89 meter | 1,93 meter |
Hoogte | 1,56 meter | 1,54 meter |
Wielbasis | 2,99 meter | 2,93 meter |
Bagageruimte | 530 liter | 615 liter |
(plus 28 voorin) | ||
Wielmaat concept: | 23 inch | 23 inch |
Lees ook

Twintig jaar geleden maakten we kennis met de coole Chrysler 300C

Test: Volkswagen ID Buzz - Oud maar nieuw

Was de mysterieuze verdwijning Rudolf Diesel zelfmoord, ontsnapping of een complot?

Max Verstappen wint veelbewogen GP van Australië

Hoe zuinig zijn de BMW 320i en 320d (2012-2019)?

Designreview Renault Austral: ‘bewust generieker en conservatiever dan de Megane E-tech’
Lezersreacties (70) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.