AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Smart Concept #5: productieversie volgt nog dit jaar

Aan de Smart-top

Smart #5
Smart #5
Smart #5
Smart #5
Smart #5
Smart #5
Smart #5
Smart Concept #5
Smart Concept #5
Smart Concept #5

Auto China is het podium waarop Smart later deze week de Concept #5 tilt. De Smart Concept #5 is een studiemodel met typische conceptuele prullaria, maar is óók een vrij concrete vooruitblik op een splinternieuw model. Die Smart #5 komt zelfs nog dit jaar.

De Smart #1 en #3 krijgen dit jaar nog gezelschap van een nieuw model: de Smart #5. De Smart #5 lijkt - in ieder geval voorlopig - het grootste lid van de Smart-familie te worden. Smart zelf omschrijft 'm als een 'premium middelgrote SUV'. De productieversie houdt Smart nog onder de pet, maar met deze Concept #5 geeft het er wel een behoorlijke indicatie van.

Smart omschrijft de Concept #5 - en dus indirect de #5 - als een premium middelgrote SUV. Hij is duidelijk groter dan de #1 en heeft in tegenstelling tot de daarboven gepositioneerde #3 géén relatief sterk aflopende daklijn. De Smart Concept #5 heeft vierwielaandrijving, staat op offroadbanden én... heeft 800V-hardware aan boord. Dat betekent dat je er heel rap mee moet kunnen laden. Volgens Smart is het 100 kWh grote accupakket - dat een actieradius biedt van ruim 550 kilometer - in slechts 15 minuten van 10 tot 80 procent van zijn kunnen vol te pompen met stroom.

De Smart Concept #5 is nog rijkelijk bedeeld met conceptuele extraatjes. Zo zien we een lichtbalk op het dak, een opklapbaar opstapje aan de achterzijde zodat je bij de spullen op het dak kunt én zelfs een geïntegreerde lier. Verwacht zulke aankleding niet op de productieversie. Het interieur van de Smart Concept #5 is volgebouwd met beeldschermen. We tellen zeker drie stuks. Volgens Smart draait de boel op AMD V2000-chips en dat klinkt in de breinen van het autojournaille wellicht interessanter dan het in werkelijkheid is.

Smart spreekt onder meer van een visueel zwevende bijrijdersstiel met 'nieuwe airbagoplossingen'. Wat we daar ons precies bij voor moeten stellen blijft nog even onduidelijk. Ook zou de Concept #5 in hoge mate gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI). In de tweede helft van dit jaar presenteert Smart de definitieve versie van de #5.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren