Skoda Elroq krijgt RS-kuur
Twee motoren, 340 pk, 0-100 km/h in 5,4 s
57 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In 2024 vierde Skoda 50 jaar RS, een afkorting die staat voor Rally Sport. De eerste personenauto met die twee letters achter de typeaanduiding was de Octavia RS in 2001. In 2003 kwam de Fabia RS met 130 pk TDI. Nadat Skoda in 2021 met de Enyaq de EV-arena betrad, kon een elektrische RS niet uitblijven. Die werd in 2022 geïntroduceerd: de Enyaq Coupé RS. Nu is het de beurt aan de Elroq die het bekende mambogroene trainingspak kreeg aangemeten.
Merklogo alleen op naafkapjes
De Elroq RS is het gemakkelijkst te herkennen aan die RS-specifieke kleur, maar we kunnen ons zo voorstellen dat niet iedereen de voorkeur geeft aan deze bijna gifgroene tint. Goed om te weten dat alle andere kleuren ook leverbaar zijn. Er zijn meer details om de RS te spotten. Alle raamlijsten, merk- en typeplaatjes, dakrails en spiegels zijn zwart en de wielen (tot 21 inch) zijn specifiek voor deze versie. Het bekende merklogo is alleen nog maar op de naafkapjes te zien, de naam Skoda staat voluit op de rand van de motorkap en op de achterklep, zoals bij elke Elroq. De RS is aan de voorkant 14 mm lager, aan de achterkant 10 mm, maar dat is met het blote oog iets minder goed waarneembaar, De eerste maanden wordt DCC (elektronisch instelbare schokdempers) zonder meerprijs geleverd. De koplampen zijn uitgerust met led-matrix-technologie en zijn met elkaar verbonden door een lichtbalk die is opgebouwd uit verticale ledjes.

De Skoda Elroq RS is het gemakkelijkst te herkennen aan die RS-specifieke kleur
Zwart met limoengroen van binnen
In het interieur is zo ongeveer alles zwart, afgewisseld met stikselbanen in limoengroen op de stoelen en het dashboard. Roestvrijstalen pedalen, een sportstuur en sportstoelen mogen niet ontbreken. Aan de bestuurderskant is deze stoel elektrisch verstelbaar en voorzien van een massagefunctie. Het meubilair is bekleed met een suède-achtig materiaal. Het infotainmentsysteem, met een schermgrootte van 13 inch, is gekoppeld aan twaalf speakers van het merk Canton met 675 watt vermogen. Een head-up display met augmented reality is eveneens standaard.

In het interieur is zo ongeveer alles zwart.
Bekende techniek
De techniek van de Elroq RS is niet onbekend. Deze aandrijflijn vinden we onder meer in de GTX-versies van Volkswagen, in de Audi Q4 e-tron 55, in de Ford Capri en Explorer AWD en in de Cupra Born VZ. De 286 pk sterke motor aan de achterzijde krijgt gezelschap van een 110 pk sterke asynchroonmotor op de voorwielen, waarmee het gecombineerde vermogen op 340 pk uitkomt. Het koppel is maximaal 679 Nm. De topsnelheid is gelijk aan die van de Elroq met 286 pk en accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h kan in 5,4 tellen, tegen 6,7 voor de tot nu toe snelste versie. De accu heeft een capaciteit van 82 kWh (79 kWh netto) en kan aan een snellader met 185 kW worden gevoed. De opgegeven WLTP-actieradius is 560 kilometer. Aan de trekhaak mag maximaal 1.400 kg.
En dan de prijs. Een Elroq Sportline 286 pk met vrijwel alle opties die de RS heeft, kost €48.690. Doe daar €4.300 bij en je hebt de Elroq RS. In ruil voor dat bedrag krijg je aardig wat terug: 4WD, 54 pk extra, 400 kg meer trekvermogen, RS-wielen en -interieur en de ledbalk (crystal face) tussen de koplampen. Schrikbarend veel sneller dan de versie met 286 pk is hij echter niet.