Shelby GT500 Code Red: de meest extreme ooit
Extreem gelimiteerd
De volgende generatie Ford Mustang staat te trappelen om zich aan de wereld te laten zien, maar Shelby is nog niet klaar met de huidige. Het tilt de toch al extreme Shelby GT500 naar een nieuw niveau en noemt hem Code Red.
Sinds jaar en dag kun je bij Shelby American aankloppen voor een naar een hoger plan getilde Ford Mustang en reken maar dat dat ook zal gelden voor de volgende generatie. Hoewel Shelby ongetwijfeld niet kan wachten om daarop los te gaan, gebeurt dat niet voordat de huidige Mustang er met een knal uit gaat. De Shelby GT500 Code Red is namelijk met afstand de sterkste Shelby Mustang ooit. Hij levert een vermogen waar zelfs de 900 pk sterke Shelby GT500-H nog wit van wegtrekt.
In de neus van de Shelby GT500 Code Red ligt namelijk een met de hand gebouwde 5.2-biturbo-V8 die goed is voor maar liefst 1.300 Amerikaanse pk's en 1.366 Nm koppel. Daar hoort een kleine kanttekening bij: dat is als je hem op E85-benzine laat lopen. Op reguliere benzine komt hij tot rond de 1.000 pk en 1.057 Nm. Nog altijd krankzinnig veel. Shelby heeft dat onder meer dankzij aangepaste zuigers, een nieuw brandstofsysteem, een nieuwe intercooler en een aangepast motormanagement uit de V8 weten halen.
Wat al dat vermogen voor prestaties teweegbrengt, is nog niet bekend. Shelby heeft er in elk geval alles aan gedaan om de meest extreme GT500 nog enigszins te beteugelen te houden. De van een widebody voorziene Shelby GT500 Code Red heeft onder meer een aangepast onderstel met in hoogte verstelbare voor- en achtervering, een opnieuw gekalibreerde MagneRide-ophanging met diverse rijmodi en aangepaste assen. Hij staat op speciale 20-inch Shelby-wielen van gesmeed aluminium. Qua uiterlijk onderscheid houdt Shelby het 'simpel' met Code Red-stickers langs de flanken en een rood Shelby-logo in de grille. In het interieur word je verwelkomd door meer rode accenten.
Een ruim 1.000 pk sterke Shelby moet wel een zeldzaamheid blijven, vindt het bedrijf. Daarom worden er slechts 30 van gemaakt. Althans, er worden van de bouwjaren 2020, 2021 en 2022 tien Shelby's GT500 per bouwjaar aangepast naar een Code Red. De prijs voor de conversie is, zoals je ongetwijfeld al had verwacht, verre van mals. Omgerekend ruim €211.000 moet een Code Red kosten. Let wel: dat komt dus nog eens bovenop de omgerekend €80.000 kostende GT500 die als basis dient.