Series II: Rolls Royce trekt Phantom strak
De tijd gaat snel, want de Rolls Royce Phantom is alweer op de markt sinds 2003. Om de auto bij de tijd te houden, voeren de Britten nu een aantal wijzigingen door aan de Saloon, maar ook de Phantom Coupé en Drophead Coupé ontkomen niet aan de vernieuwingen. Rolls Royce zegt vooral de aandrijflijn te hebben verbeterd, terwijl ook het gebruiksgemak van de auto en de kwaliteit van de multimediasystemen naar een hoger plan is getild. Aan de buitenzijde valt de opgepoetste Phantom voornamelijk op door andere LED-verlichting (waaronder actieve koplampen die standaard volledig zijn opgebouwd uit LEDs) en het feit dat de kenmerkende ronde mistlampen zijn verdwenen.
Multimedia
Rolls Royce meldt trots hoezeer de multimediasystemen aan boord van de superdeluxe Phantom zijn gemoderniseerd. Zo kan de eigenaar van de Phantom tegenwoordig op internet surfen in zijn toplimousine, terwijl er een nieuw satellietnavigatiesysteem is gemonteerd dat gebruik maakt moderne 3D-kaarten met levensechte beelden. Dit alles is te zien op een controlescherm met een diameter van 8,8 inch. Bovendien claimt Rolls Royce dat de zogenoemde bedieningsinterface - ofwel de verzameling aan knoppen waarmee je alle systemen in de auto bedient - intuitiever werkt.
Waftability
Ook het onderstel van de Phantom ging op de schop. Volgens Rolls Royce is de 'waftability' (zoals het merk de serene rijkwaliteiten van de auto's altijd zo mooi weet te omschrijven) nog voornamer geworden door de komst van een nieuwe achttraps automatische transmissie, die samenwerkt met de verder ongewijzigde direct ingespoten 6,75-liter V12. Mede door de nieuwe versnellingsbak is de Phantom Series II zo'n tien procent zuiniger geworden in vergelijking met de modellen van vóór de update; de CO2-uitstoot valt daardoor terug van 388 naar 347 gram per kilometer. Als gevolg daarvan zal de BPM-boete (en dus de Nederlandse prijs) van de Rolls Royce Phantom Series II hoogstwaarschijnlijk zakken. Hoeveel precies is op dit moment nog niet bekend.