'Schone' reclame zou misleidend zijn

Saab 9-3 BioPower
Stichting Natuur en Milieu heeft op 18 januari een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de milieuclaim van Saab over diens BioPower-motoren (motoren die geschikt zijn om op bio-ethanol te draaien).
Volgens Mirjam de Rijk, algemeen directeur van de stichting, misleidt Saab klanten door de indruk te wekken dat Saab's BioPower-motoren het milieu niet schaden.
De Reclame Code Commissie heeft de klacht onvolledig verklaard en teruggestuurd naar Stichting Natuur en Milieu. Volgens een woordvoerster van Stichting Natuur en Milieu ontbrak er bewijsmateriaal en is de klacht opnieuw ingediend, nu met onderbouwend materiaal (een filmpje van Saab's website).
Volgens de woordvoerster van Saab lijkt het er op dat Stichting Natuur en Milieu over de rug van Saab bezig is om publiciteit te scoren: "Als ze even gebeld hadden dat ze zich aan de tekst stoorden hadden we het samen op kunnen lossen. Maar het lijkt er op dat er een discussie aangezwengeld moet worden".
Het zou niet de eerste keer zijn dat de Reclame Code Commissie een auto-importeur op de vingers tikt vanwege 'groene' reclame die in strijd zou zijn met de Nederlandse Reclame Code, zo viel te lezen in een persbericht van de RCC van 28 januari 2008. Het ging hierbij om reclame-uitingen van Daihatsu waarin onder andere geclaimd werd dat Daihatsu klimaatneutraal en het meest milieuvriendelijke merk zou zijn. Daihatsu is hier overigens op 31 januari tegenin gegaan.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.