Saturn Aura met Opelkarakter

Saturn Aura

Van alle GM-divisies is Saturn de enige die met veel nieuws naar New York is gekomen. Naast de snelle Sky Red Line en een groene versie van de Vue SUV, presenteert Saturn in de Big Apple verder de Aura. Dat is een sedan gebaseerd op Opeltechniek.

Van alle GM-divisies is Saturn de enige die met veel nieuws naar New York is gekomen. Naast de snelle Sky Red Line en een groene versie van de Vue SUV, presenteert Saturn in de Big Apple verder de Aura. Dat is een sedan gebaseerd op Opeltechniek.

Kort geleden maakte GM bekend dat Opel naar Amerika gaat en daar als Saturn op de markt zal komen. Dat is niet zo verwonderlijk, want de twee zijn al langer tot elkaar veroordeeld. Niet alleen is de Saturn Sky onderdeel van de drieling met de Pontiac Solstice en de Opel GT, ook Saturn's jongste vierdeurs sedan is gebaseerd op Opeltechniek. De nieuwe middenklasse sedan, een belangrijk segment in Amerika, wordt gebouwd op het Epsilon-platform. Daarop worden behalve de Opel Signum nog twee Amerikaanse modellen worden gebouwd: de Pontiac G6 en de Chevrolet Malibu.
Twee jaar geleden zagen we de voorbode van de Aura tijdens een besloten voorpresentatie in Pebble Beach. Daar werd ik met een select groepje autojournalisten gevraagd naar een eerste indruk over de Cadillac DTS, de Saturn Sky en de Aura.
Die laatste werd als concept car in
2005 in
Detroit onthuld en nu is dus de productieversie klaar. De Aura heeft duidelijk een Europees uiterlijk en daar komt Saturn ook gewoon voor uit: het is een onderdeel van de nieuwe designfilosofie. Het is ook een verkoopargument nu de Europese merken goed scoren in Amerika en de GM-divisies het moeilijk hebben. Daarom wordt ook de sportieve afstelling van het onderstel door Saturn omschreven als die van een 'premium-sportsedan'. Saturn moet trouwens af van het goedkope imago dat het jongste GM-merk tot nog toe had. Bij de introductie van het merk in het begin van de jaren '90, was het eerste model voorzien van een kunststof carrosserie, goedkoop in aanschaf en onderhoud en kon er over prijzen bij de dealers niet worden onderhandeld. Nu wil Saturn nog steeds het betaalbare merk zijn, maar legt intussen wel meer de aandacht op stijl en prestaties.
Na de Sky is de Aura het volgende nieuwe model dat op de markt komt in het kader van de verjongingskuur van Saturn. Met moderne koplampen, LED achterlichten moet de Aura wat 'technisch' overkomen. De nieuwe sedan komt in twee versies, de standaard-versie staat op 17-inch wielen en de XR, die op 18-inch exemplaren wordt geleverd. Onder de kap van de standaard Aura staat een 3,5-liter V6 VVT-motor met 224 pk en een maxmumkoppel van 298 Nm. Hij werkt samen met de nieuwe viertraps zestraps automaat.
De Aura XR is uitgerust met de 3,6-liter V6 met VVT, met 252 pk en een maximumkoppel van 340 Nm. Deze motor is de eerste GM-krachtbron die wordt gekoppeld aan de nieuwe HydraMatic zestraps automaat met DSC, ofwel Driver Shift Control, een sequentiële schakeling via flippers aan het stuur. Deze transmissie zullen we ongetwijfeld ook bij Opel gaan zien.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.