Ruim 70 procent nieuwe auto's heeft verbrandingsmotor - dieselmarkt ingestort

EV wint wel terrein

Volkswagen e-Golf vs. Volkswagen ID3

Met de aandacht die autofabrikanten op hun nieuwe elektrische modellen vestigen lijkt het net alsof ook het Nederlandse autolandschap bijna volledig uit elektrische auto's bestaat. Niets is minder waar. Zo heeft 70 procent van de dit jaar in Nederland geregistreerde nieuwe personenauto's gewoon nog een verbrandingsmotor. Dat blijkt uit cijfers die AutoWeek heeft opgevraagd bij Bovag.

De eerste drie kwartalen van 2023 zijn achter de rug en dus hebben we een goede aanleiding om onder de loep te nemen hoe de Nederlandse automarkt er dit jaar precies uitziet. We schreven al over de elektrische auto's waarvan er dit jaar tot nu toe de meeste exemplaren zijn gekentekend en we konden je ook vertellen van welke automodellen - ongeacht de aandrijflijn - er dit jaar de meeste zijn geregistreerd. In dit artikel nemen we de brandstofmix onder de loep.

Kia Niro Hybrid vs Kia Niro EV

Hybrides winnen in de registratiecijfers nog makkelijk van EV's.

Van de 286.781 nieuwe personenauto's die in de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn geregistreerd, hadden er 84.987 een volledig elektrische aandrijflijn. Daarmee zijn EV's dit jaar tot nu toe goed voor een marktaandeel van 29,63 procent. Groeit het marktaandeel van EV's? Daar lijkt het wel op. In heel 2022 had immers nog 23,5 procent van alle gekentekende nieuwe personenauto's een elektrische aandrijflijn. Zijn auto's met elektrische aandrijflijnen daarmee nu het populairst? Nee, dat zeker niet.

Dat 29,6 procent van de dit jaar gekentekende nieuwe personenauto's een EV was, betekent dus ook dat 70,4 procent géén EV was en dus gewoon een verbrandingsmotor had. 90.863 dit jaar geregistreerde nieuwe auto's hadden een (mild-hybride) benzinemotor. Daarmee waren 'conventionele' benzineauto's nog goed voor een aandeel van 31,7 procent in het totaal aantal registreerde auto's. Daar komt bij dat er dit jaar maar liefst 106.154 personenauto's met een (plug-in) hybride aandrijflijn zijn geregistreerd. Hybrides zijn daarmee goed voor een marktaandeel van maar liefst 37 procent. Het aantal auto's daarvan met een hybride dieselmotor zal verwaarloosbaar zijn.

De dieselauto is in Nederland al jaren op z'n retour en de dieselmarkt lijkt nu bijna volledig ingestort. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn namelijk nog slechts 3.179 auto's met een (mild-hybride) dieselmotor op kenteken gezet. Dat is slechts 1,1 procent van het totaal. De markt voor auto's met een benzinemotor die ook lpg lust is door het beperkte aanbod behoorlijk klein. Toch zijn er dit jaar 1.553 auto's (0,54 procent) gekentekend die op lpg lopen. We verwachten dat het aandeel van Dacia daarin enorm is. Verder zijn er 6 auto's gekentekend die op  CNG lopen en in totaal 39 (0,01 procent) exemplaren met een brandstofcel aan boord.

Verdeling aandrijflijnen nieuwe auto's (Q1-Q3 2023)

Aandrijflijn/brandstofAantalMarktaandeel
1(Plug-in) Hybride106.15437,02 %
2Benzine90.86331.68 %
3EV84.98729,63 %
4Diesel3.1791,11 %
5LPG1.5530,54 %
6Waterstof390,01 %
7CNG60,00%
Totaal286.781100 %

Lezersreacties (461)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.