Rotonderoulette

On Topic: Verwarring op het verkeersplein

Rotonde (foto: ANP)
Volgens verkeersminister Schultz van Haegen hebben we in Nederland te veel verschillende soorten rotondes. Daar moet eenheidsworst van worden gemaakt. Zo denkt de minster het aantal ongevallen te verminderen.

'Meer duidelijkheid voor wegontwerpers bij de inrichting van kruispunten en rotondes moet in de toekomst een positieve bijdrage gaan leveren aan de verkeersveiligheid', aldus het persbericht van het ministerie. Zodoende heeft het CROW (het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) de 'Basiskenmerken kruispunten en rotondes opgesteld'.

Het 128(!) pagina's tellende rapport is een leidraad voor wegontwerpers en beheerders, maar het is niet zo dat ze verplicht zijn de aanbevelingen die erin staan op te volgen bij het aanleggen van bijvoorbeeld een nieuwe rotonde.

Nu juichen we elke maatregel of handleiding die de verkeersveiligheid ten goede komt van harte toe, maar zijn rotondes werkelijk zo gevaarlijk? Als je er op rijdt, heb je voorrang, en als je haaientanden ziet, laat je fietsers netjes vóór. Toch?

Onze stelling luidt deze week dan ook:

Rotondes zijn prima zoals ze zijn, laat de minster zich druk maken om belangrijker zaken.

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.