AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rond de wereld met General Motors
Wat gebeurt er als je de totale jaarproductie van de grootste autofabrikant ter wereld achter elkaar in de file zet?
Stel je voor dat de gemiddelde auto van GM een lengte heeft van 4,5 meter en we die allemaal met een tussenruimte van een halve meter achter elkaar parkeren. Dan ontstaat een file van 46.874 kilometer. Daarmee kom je ruim één keer de aarde rond want die heeft een omtrek van zo'n 40.000 kilometer. En dan rekenen we alleen nog maar de productie van één autoproducent mee...
Onder de vlag van General Motors vallen vele automerken. In Europa kennen we Opel, Saab, Chevrolet, Hummer, Corvette en Cadillac uit deze stal. Toyota is na GM de grootste autoproducent ter wereld. Bij dat concern worden ook de merken Daihatsu, Lexus en Hino gerekend. Die laatste kennen we niet in Europa. Toeval of niet, Toyota produceerde slechts drieduizend auto's minder dan GM. Dat zijn natuurlijk kruimels op zo'n enrome hoeveelheid. Beide merken zijn de afgelopen jaren verwikkeld in een race om wie de grootste is.
Toyota moet dus nog even wachten voordat daar de vlag kan worden gehesen; waarschijnlijk gaan de giganten elkaar in 2008 passeren. De Japanners rukken in rap tempo op. Tien jaar geleden was het verschil tussen de productie van Toyota en General Motors nog drie miljoen auto's; nu zijn het er dus nog maar drieduizend.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
AC GT SuperSport: klassiek design en dik 1.000 pk sterke V8
Nieuws
Hyundai Ioniq 5 Pure Edition: puur, maar niet kaal
Nieuws
Nieuwe BMW X5: met Neue Klasse-design de 3-serie achterna
Nieuws