AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rinspeed Splash: rijden en varen
Dit jaar staat Rinspeed met de Splash in Genève, een superlichte sportwagen met prima prestaties. Eén druk op de knop en de Splash verandert in een amfibievoertuig.
Het Zwitserse Rinspeed Design komt altijd wel met wat geks in Genève. Dit jaar is het de Splash, een superlichte sportwagen met prestaties die er zijn mogen en die met een druk op de knop verandert in een amfibievoertuig.
Dit jaar is het de tiende keer dat Frank Rinderknecht's Rinspeed met een concept car op de autotentoonstelling in Genève staat. De voorgaande concepts waren al bijzonder, maar nu moest 't toch wel iets heel speciaals worden. En dat is de Splash dan ook. Onder de lichte en waterdichte koolstofvezel carrosserie gaat een echte sportwagen schuil. Hij wordt aangedreven door een tweecilinder motor die op aardgas loopt en die is voorzien van een turbo. Hij levert een maximum vermogen van 140 pk bij 7000 tpm en heeft een maximum koppel van 150 Nm bij 3500 tpm. De 825 kg lichte Rinspeed accelereert in 5,9 s naar 100 km/h en bereikt een top van 200 km/h.
De auto kan ook op het water drijven en over het water 'vliegen' zoals een draagvleugelboot, met behulp van een elektronisch geregeld hydraulisch hogedruksysteem en een heel regiment geavanceerde sensoren.
Bij een minimum waterdiepte van 130 cm kan de bestuurder – of is 't piloot? – een complex systeem van hydrofoils opblazen, die in de carrosserie van de Splash zijn geïntegreerd. Een formule 1-spoiler draait vervolvens 180 graden naar beneden en valt zo onder de Splash. Links en rechts van de cockpit draaien twee vleugels 90 graden recht naar beneden voordat ze zich ontvouwen in hun V-vorm. De hoek van elke vleugel afzonderlijk kan door de bestuurder worden ingesteld. Al met lage snelheden kan de Splash zichzelf uit het water optillen. Een speciale bak stuurt het vermogen naar de achterwielen, de schroef of beide. Al bij een waterdiepte van 110 cm kan de zogenaamde Z-drive die met drie conventionele schroefbladen is uitgerust, worden neergelaten. Al bij 30 km/h kan de Splash als een echte draagvleugelboot 60 cm boven het water 'vliegen'. Daarbij raken ook de wielen geen water meer aan. Boven rustig water kan de Splash 80 km/h halen.
De Splash kan verder ook als een conventioneel amfibievoertuig dienst doen en met de vleugels ingetrokken bereikt hij dan een top van zo'n 50 km/h, snel genoeg om te waterskiën.
Dit jaar is het de tiende keer dat Frank Rinderknecht's Rinspeed met een concept car op de autotentoonstelling in Genève staat. De voorgaande concepts waren al bijzonder, maar nu moest 't toch wel iets heel speciaals worden. En dat is de Splash dan ook. Onder de lichte en waterdichte koolstofvezel carrosserie gaat een echte sportwagen schuil. Hij wordt aangedreven door een tweecilinder motor die op aardgas loopt en die is voorzien van een turbo. Hij levert een maximum vermogen van 140 pk bij 7000 tpm en heeft een maximum koppel van 150 Nm bij 3500 tpm. De 825 kg lichte Rinspeed accelereert in 5,9 s naar 100 km/h en bereikt een top van 200 km/h.
De auto kan ook op het water drijven en over het water 'vliegen' zoals een draagvleugelboot, met behulp van een elektronisch geregeld hydraulisch hogedruksysteem en een heel regiment geavanceerde sensoren.
Bij een minimum waterdiepte van 130 cm kan de bestuurder – of is 't piloot? – een complex systeem van hydrofoils opblazen, die in de carrosserie van de Splash zijn geïntegreerd. Een formule 1-spoiler draait vervolvens 180 graden naar beneden en valt zo onder de Splash. Links en rechts van de cockpit draaien twee vleugels 90 graden recht naar beneden voordat ze zich ontvouwen in hun V-vorm. De hoek van elke vleugel afzonderlijk kan door de bestuurder worden ingesteld. Al met lage snelheden kan de Splash zichzelf uit het water optillen. Een speciale bak stuurt het vermogen naar de achterwielen, de schroef of beide. Al bij een waterdiepte van 110 cm kan de zogenaamde Z-drive die met drie conventionele schroefbladen is uitgerust, worden neergelaten. Al bij 30 km/h kan de Splash als een echte draagvleugelboot 60 cm boven het water 'vliegen'. Daarbij raken ook de wielen geen water meer aan. Boven rustig water kan de Splash 80 km/h halen.
De Splash kan verder ook als een conventioneel amfibievoertuig dienst doen en met de vleugels ingetrokken bereikt hij dan een top van zo'n 50 km/h, snel genoeg om te waterskiën.
Plaats een reactie