Rinspeed Presto in Genève

Rinspeed Presto in Genève

De Presto is de laatste creatie van Rinspeed en zal op de autotentoonstelling in Genève debuteren. Het is een bijzondere auto die in een paar seconden - presto! - kan veranderen van een 3 meter lange roadster in een 3,70 m lange vierzitter.

Dát is nog eens een aardig idee! Een uittrekbare auto. Rinspeed heeft hem gebouwd en we hebben alvast een foto bemachtigd. Hoe het werkt zullen we in Genève kunnen zien, maar in theorie werkt de constructie met een centraal in de auto gemonteerde een elektromotor gemonteerd die de auto 'uittrekt' met behulp van twee speciale draadstangen (spindels). Onder de kap heeft Rinspeed een 1,7-liter common rail turbodiesel geplaatst, die is gebaseerd op een krachtbron van Mercedes. De motor loopt op een mengsel van aardgas en diesel (40:60). Met die menging worden verbuik en emissies in belangrijke mate verminderd. De motor levert 120 pk en heeft een maximum koppel van 224 Nm bij 1600 tpm. Dat is ruim voldoende om de slechts 865 kg wegende Presto in zo'n 10,5 s van 0-100 km/h te laten accelereren. De topsnelheid ligt op circa 180 km/h.
De verwantschap van de Rinspeed Presto met Mercedes-Benz is niet alleen onder de motorkap te zien, maar ook aan de uiterlijke vormen en in het interieur. De koplampen en de achterlichten zijn afkomstig van de C-klasse Coupé en het dashboard is overgenomen uit de A-klasse, terwijl de stoelen van de smart afkomstig zijn.
Rinspeed gebruikt verder LED-lichttechnologie. In plaats van met conventionele lichtsignalen, laat de bestuurder van de Presto zijn medeweggebruikers met woorden zien wat hij van plan is. Als er geremd wordt, zie je 'Stop' op de remlichten en als de richtingaanwijzer wordt gebruikt, zie je 'Turn' op de betreffende clignoteur. Als de verlichting is ingeschakeld ziet de achterligger de naam 'Presto' op de achterlichten.
De Presto staat op 17-inch Antara-wielen met SportContact 2 Continental-banden (205/50 voor en 235/45 achter). Een groen loopvlak benadrukt hun brandstofbesparend ontwerp.
Rinspeed werkte voor dit project samen met een aantal gespecialiseerde Zwitserse bedrijven, zoals Gasverbund Mitelland AG en Schwaller Movement Engineering, een export op het gebied van de bouw van prototypes en wielophangingen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.