Resultaten Tevredenheids Trofee
Lexus hoogste binnenkomer Volumemerken onder druk
Subaru voor de derde keer overall winnaar AutoWeek Tevredenheids Trofee
Amsterdam, 2 oktober 2003 – Gisteren zijn tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Festivity Docks in Amsterdam de resultaten bekendgemaakt van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2003. Ruim 23.000 lezers van AutoWeek hebben zich in het onderzoek van AutoWeek en NFO Trendbox uitgesproken over hun auto en hun dealer. Maar liefst 33 merken en 73 modellen zijn in het onderzoek meegenomen. Evenals de twee voorgaande edities van de AutoWeek Tevredenheids Trofee is Subaru ook dit jaar weer de overall winnaar. Een opvallende nieuwkomer in het onderzoek is Lexus, die met stip binnenkomt op de tweede plaats. Een prachtige derde plaats is er voor het merk Skoda. Onderaan in het klassement bevindt zich een aantal grote merken zoals Renault, Ford, Volkswagen en Opel.
Zeer betrouwbare onderzoeksmethode
Via de website www.autoweek.nl en het blad konden de lezers van AutoWeek aan het onderzoek meedoen. Daar werd massaal gebruik van gemaakt; in totaal hebben 23.176 personen gereageerd. Hiermee is de AutoWeek Tevredenheids Trofee één van de grootste publieke consumentenonderzoeken van Nederland. Alleen die merken en modellen zijn in de analyses meegenomen, waarvan minimaal 50 respondenten aan het onderzoek hebben meegedaan.
Deelnemers aan het onderzoek konden zich uitspreken over hun merk, hun auto, de aflevering en het onderhoud. Onderdelen zoals betrouwbaarheid, prijs-prestatieverhouding, reparatiegevoeligheid en onderhoudskosten kwamen in de vragenlijst aan de orde. Maar ook over dealergerelateerde zaken zoals het nakomen van afspraken, servicebereidheid, openingstijden, wachttijden etc. konden de ondervraagden hun mening geven.
Dit jaar zijn er 9 prijzen uitgereikt; drie prijzen werden toebedeeld aan de beste merken en één prijs was voor de beste dealerorganisatie. Voor het eerst werden er dit jaar ook 5 prijzen toegekend aan het beste model in vijf verschillende klassen (compact-klasse, compacte middenklasse, middenklasse, executive-klasse en MPV).
Het onderzoek is in samenwerking met NFO Trendbox verricht. Dit bureau behoort tot de tien grootste marktonderzoekbureaus van Nederland en maakt deel uit van de NFO Worldgroup, wereldwijd één van de belangrijkste internationale organisaties voor marktonderzoek.
Ook dit jaar is bij het onderzoek gebruik gemaakt van de zogenaamde TRI*M methode. Deze methode is wereldwijd marktleider waar het gaat om het betrouwbaar meten van de merkloyaliteit van consumenten.
Subaru overall winnaar
Voor het derde achtereenvolgende jaar is Subaru de overall winnaar van de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Hoewel de overwinning ditmaal wat nipter is dan bij de vorige edities, scoort het Subaru-product nog steeds enorm hoog. Over het design van het interieur en exterieur wordt nog weleens geklaagd, maar de rijeigenschappen en de betrouwbaarheid van de auto maken dit meer dan goed.
Een fantastische entree maakt het merk Lexus. De berijders van de Lexus zijn laaiend enthousiast over hun auto en hun dealer.
Skoda is dit jaar, ondanks een verdere verbetering van de productwaardering, een plaatsje gezakt op het erepodium.
Nieuwkomer Lexus wint in categorie Dealerorganisatie
Het merk Lexus is nieuw in het onderzoek en eist meteen de eerste plaats op in de categorie beste dealerorganisatie. Het beperkte dealernetwerk van Lexus is kennelijk uitstekend in staat in te spelen op een veeleisend publiek. Door deze verovering op de eerste plaats zijn de Japanse merken Daihatsu en Toyota een plaatsje op de ranglijst gezakt. Toch is dit ook voor hen een fantastische prestatie, gezien de afstand die zij tot overige gerenommeerde merken innemen.
Overigens kunnen veel Aziatische merken trots zijn op hun dealers. In de top 10 komen slechts 2 Europese namen (Skoda en BMW) voor.
Opvallend is de uiterst magere score van de Peugeot- en Volkswagen-dealers. Ook Land Rover, die voor het eerst in de uitslag is opgenomen, scoort een dikke onvoldoende op het aftersales-vlak en eindigt op de laatste plaats.
Modelklassen
Nieuw in de AutoWeek Tevredenheids Trofee zijn de prijzen per modelklasse. In deze editie zijn de modellen keurig gerubriceerd in een vijftal klassen, te weten: compacte klasse, compacte middenklasse, middenklasse, executive klasse en MPV.
De Toyota Yaris is de absolute winnaar in de compacte klasse. Alleen de Skoda Fabia komt nog een beetje in de buurt. Gerenommeerde bestsellers zoals de Peugeot 206 en de Volkswagen Polo behoren tot de hekkensluiters.
Ook de compacte middenklasse kent een duidelijke winnaar: de Subaru Impreza. De volumemodellen Volkswagen Golf en Opel Astra komen matig uit de bus. De Mitsubishi Carisma, ooit één van de bekendste auto's van Nederland, valt compleet door de mand. Dit model scoorde van de 73 modellen het allerlaagste.
In de middenklasse komt er een verrassende nummer 1 uit de bus; de Mazda6 is de hoogst gewaardeerde auto in deze belangrijke klasse. De gevestigde orde met representanten als de Ford Mondeo, Opel Vectra en Volkswagen Passat wordt veel minder enthousiast beoordeeld.
De scores in de executive klasse ontlopen elkaar niet veel. De BMW 5-serie scoort net iets hoger dan de Mercedes-Benz E-klasse.
De MPV-klasse is een relatief jonge klasse met een snel groeiende aanhang. De Toyota Corolla Verso bekroont zijn marktentree met de eerste plaats in deze klasse. De opmerkelijke nummer 2 is de Fiat Multipla. De verkooptoppers Renault Scénic en Opel Zafira bevinden zich in de onderste regionen.
In AutoWeek nr. 42 (8 oktober in de winkel) vindt u een uitgebreide special met alle gespecificeerde uitslagen van 33 merken en dealerorganisaties en 73 modellen. Vanaf woensdag 8 oktober worden ook alle uitslagen op www.autoweek.nl gepubliceerd.
Merk (Product) 1. Subaru | Dealerorganisatie 1. Lexus |
Compacte klasse 1. Toyota Yaris
1. Subaru Impreza
1. Mazda6 | Executive klasse 1. BMW 5-serie
1. Toyota Corolla Verso |