Relay maak Saturn gamma compleet
Saturn wordt met de komst van een CSV, een crossover sport van, een volwassen merk. De nieuwe Relay debuteert in Los Angeles.
We hebben nog maar net de term CSV bij Buick gehoord, of ook Saturn komt met een crossover sport van. Niet zo gek natuurlijk want, beide merken zijn divisie van General Motors en ze lijken niet alleen sterk op elkaar, ze zijn gewoon een tweeling.
Met de komst van de Relay biedt Saturn voor elk wat wils. Zo is er de compacte Ion in sedan- en coupé-uitvoering, de L300 middenklasse sedan en wagon en de compacte Vue SUV. De Relay is dus een kruising tussen een SUV en een minivan en is de eerste Saturn die aan zeven mensen plaats biedt. Saturn richt zich met name op kopers van niet GM-merken en met name van de importmerken.
De Relay heeft net als de andere Saturn-gezinsleden een horizontale grille. De auto wordt standaard geleverd op 17-inch stalen wielen. De duurdere versie komt met zesspaaks zilver gespoten aluminium wielen.
Binnenin is dus ruimte voor zeven. De tweede zitrij is opvouwbaar en kan worden verwijderd. De derde zitrij kan 50/50 plat worden neergeklapt.
Net als de Buick Terraza wordt de Relay geleverd met een nieuw remsysteem met ABS en bevindt zich onder de motorkap de GM's 3500-motorblok, een 3,5-liter V6 met 200 pk en circa 298 Nm (definitieve waardes zijn nog niet vrijgegeven). De V6 werkt samen met GM's Hydra-Matic 4-traps automatische transmissie.
Verder zijn als optie leverbaar tractie controle, StabiliTrak, en Versatrak vierwielaandrijving.
Saturn moet het in deze klasse opnemen tegen niet geringe concurrenten: de Honda Odyssee, Chrysler Voyager, Ford Freestar, Toyota Sienna, Mazda MP en de Nissan Quest. De Relay komt in het najaar van 2004 als 2005-model op de Amerikaanse markt.