'Red Bulls volgende F1-auto is pas écht perfectie op wielen'

Opnieuw een dominant jaar?

Red Bull RB19 (ANP)

Red Bull Racing was dit jaar vrijwel ongenaakbaar in de Formule 1. Alleen in Singapore won het niet. Het lijkt erop dat de concurrerende teams zich opnieuw mogen opmaken voor een zwaar jaar in 2024. Red Bull lijkt bezig met een nieuw huzarenstukje.

De Red Bull RB19 is de meest dominante auto die de Formule 1 ooit heeft gezien. De kans is groot dat straks 21 van de 22 races van dit seizoen met de RB19 zijn gewonnen. Een ongekend succesvolle auto, maar voor een belangrijk deel dankzij de stuurmanskunsten van Max Verstappen. Zijn teamgenoot laat immers zien dat de RB19 geen garanties geeft. Hoewel je zou zeggen dat Red Bull haast niets meer te wensen heeft, blijkt er zelfs bij de RB19 dus nog ruimte voor verbetering te zijn. Volgens Gazzetta dello Sport heeft topontwerper Adrian Newey de pijnpunten aangepakt.

Het Italiaanse medium meldt dat in Brazilië duidelijk werd dat de RB19 nog aardig gevoelig kan zijn voor wind, waaraan bepaald geen gebrek was afgelopen weekend. Dat kan lastige situaties opleveren, omdat het de auto onvoorspelbaar maakt. De gecompliceerde aerodynamica (vooral onder de vloer) is immers op rijwind ingericht en de werking wordt soms verstoord door plotselinge andere windstromen. Adrian Newey zou na klachten hierover in Brazilië in een videogesprek hebben beloofd dat dit volgend jaar geen problemen meer oplevert. Vooral de vloer van de RB20 wordt wezenlijk anders dan de huidige vloer en dat moet bijdragen aan een totale perfectionering van het huidige concept. Red Bull zou precies weten waar de RB19 nu nog tekortschiet en al sinds het begin van de zomer - met succes - oplossingen voor de RB20 aan het ontwikkelen zijn. De Italianen lijken ervan overtuigd dat de concurrenten die nu mede door het imiteren van de RB19 dichtbij beginnen te komen, door de RB20 opnieuw op grote achterstand komen te staan.

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.