RAM 1500 Ramcharger: elektrisch, maar met zescilinder

Het beste van twee werelden

Ram 1500 Ramcharger
Ram 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 RamchargerRam 1500 Ramcharger

De elektrische pick-up is letterlijk en figuurlijk een groot ding in de VS, en ook Ram heeft er een in huis. Wie die Ram 1500 REV qua mogelijkheden toch te beperkt vindt, kan zich vanaf nu tot Ram wenden voor een Ram 1500 Ramcharger. Die is ook elektrisch, maar niet helemaal.

De Ram 1500 Ramcharger wordt aangedreven door twee elektromotoren. Het voorste exemplaar levert 250 kW/340 pk, de achterste motor 238 kW/324 pk. Ze krijgen hun stroom uit een accupakket met een capaciteit van 92 kWh. Niet mis, maar wel flink minder dan de 168 kWh of zelfs 229 kWh-batterijen die Ram in de volledig elektrische Ram 1500 REV stopt.

De verklaring kun je misschien al raden: behalve dat accupakket en de elektromotoren, is er ook ‘gewoon’ een verbrandingsmotor aan boord. Het gaat om een 3,6-liter V6 die nooit direct de wielen aandrijft, maar verantwoordelijk is voor de stroomvoorziening als het accupakket dat niet meer alleen aan kan. Het is dus in feite een ‘range extender’, maar dan wel in een ‘EV’ die met in totaal 664 pk en een 0-60-mph-tijd van 4,4 seconden behoorlijk rap mag worden genoemd.

Ramcharger-aandrijflijn

Hoewel de Ram 1500 Ramcharger natuurlijk geen echte EV meer is, zijn de voordelen juist voor zo’n werkpaard evident. Inmiddels is immers overduidelijk dat een volledig elektrische pick-up enorme accupakketten nodig heeft om een bruikbaar bereik te hebben, terwijl de actieradius al snel heel onbruikbaar wordt als er een enorme aanhanger aan de trekhaak wordt geknoopt. Deze Ramcharger combineert op papier het beste van twee werelden: kortere ritten kunnen volledig elektrisch worden afgelegd en de Ramcharger kan net als een volledig elektrische pick-up op de werkplaats worden gebruikt als een soort gigantische 'powerbank'. Ondertussen heeft de Ram 1500 Ramcharger dankzij de benzinemotor een rijbereik van maar liefst 1.110 km. Bovendien kan er ‘gewoon’ een kar worden getrokken van 6.350 kg, althans in ‘the land of the free’. Een rijbereik louter op stroom geeft Ram helaas niet op, maar het is wel duidelijk dat de stroomvoorraad desgewenst met een laadvermogen van 145 kW kan worden aangevuld aan de snellader. In beginsel is dat natuurlijk niet nodig: zo’n Ramcharger laad je thuis, om vervolgens op stroom en benzine de dag door te komen.

Uiterlijk en naam

Het uiterlijk van de Ram 1500 Ramcharger houdt net als de aandrijflijn het midden tussen dat van de reguliere Ram 1500 en dat van de volledig elektrische Ram 1500 REV. De Ramcharger heeft bijvoorbeeld de bredere, L-vormige achterlichten van de EV, maar alleen bij duurdere uitvoeringen. Instapper ‘Tradesman’ (foto 13, 14) heeft ze niet, maar dat gezegd hebbende: misschien geldt dat voor de nog te lanceren basisversie van de REV ook.

De naam ‘Ramcharger’ is historisch verantwoord. Hij prijkte in de jaren zeventig al op de Dodge Ramcharger, een driedeurs SUV op basis van het chassis van een (toen nog) Dodge Ram 1500 pick-up. Op de nieuwe auto is hij misschien nog wel meer van toepassing, want het gaat immers om een Ram (inmiddels een merk) die je kunt opladen (met een ‘charger’).

Dodge Ramcharger (1974)

De Ram 1500 Ramcharger is niet het enige nieuws op het gebied van de Ram 1500, want de hele modellijn krijgt een facelift. Waarover hier meer.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.