PSA gaat auto's bouwen in Kazachstan

Peugeot 301
PSA Peugeot Citroën wil samen met de Russische Agromash Holding auto's gaan bouwen. De Fransen hopen hiermee minder afhankelijk te worden van de kwakkelende Europese automarkt.

De inkt van de handtekeningen onder het contract is nog maar net droog. Vorige week dinsdag hebben PSA en Agromash in Parijs de deal rondgemaakt, waarin de Russen de assemblage van drie personenauto's en een bestelauto voor hun rekening nemen. Het gaat behalve om de 301, een auto die Peugeot bedoeld heeft voor opkomende economieën, de zogenaamde groeimarkten, ook om de 508, de crossover 3008 en de Partner in bestelwagenuitvoering. De auto's rollen van de band in Kazachstan in Centraal-Azië. Een vijfde model, de 408, komt van Peugeots Kaluga-fabriek in Rusland en zal lokaal gedistribueerd worden via een plaatselijk dealernetwerk.

Agromash zal in eerste instantie 4.000 auto's per jaar bouwen, maar de fabriek heeft een capaciteit van zo'n tienduizend auto's per jaar. Naar verwachting gaat de fabriek in juni dit jaar draaien. De deal moet driehonderd nieuwe banen opleveren in Frankrijk, en honderdvijftig in Kazachstan.

Russische expansie

Behalve in Kazachstan plant PSA Peugeot-Citroën meerdere fabrieken in Rusland. Vorige week werd al bekend dat de Franse autofabrikant besprekingen voert met ZIL, een van de oudste autoproducenten van Rusland, over de lokale assemblage van de Partner.

Natuurlijk wordt PSA aangetrokken door de groeiende automarkt achter het voormalige ijzeren gordijn. Maar het wil ook Renault-Nissan kunnen bijbenen. Deze Frans-Japanse alliantie nam onlangs 67 procent van de aandelen in AutoVAZ over. AutoVAZ is Ruslands grootste autofabrikant en de eigenaar van Lada.

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.