PRIMEUR! Dit is de Seat Altea

Seat Altea
Seat's nieuwe MSV is zo goed als klaar. Hij is Altea gedoopt, het prototype staat in Frankfurt en de productieversie debuteert volgend jaar in Genève.
ign=center>

Seat's nieuwe MSV is zo goed als klaar. Hij is Altea gedoopt, het prototype staat in Frankfurt en de productieversie debuteert volgend jaar in Genève.

Na zijn vertrek bij Alfa Romeo werd Walter da Silva ontwerpchef bij Seat. De spraakmakende Salsa concept car was in 2000 zijn eerste project. Op basis van die styling heeft Da Silva nu een nieuw model ontworpen, dat tot nog toe als Seat MSV (Multi Sports Vehicle) te boek stond. Die nieuwe auto is inmiddels Altea (een kleine badplaats bij Benidorm) gedoopt en in Frankfurt zal het prototype zijn debuut maken. Ook aan de Altea is de hand van de meester weer duidelijk herkenbaar. Kijk maar naar de grepen van de achterportieren, die net als bij de Alfa 156 hoog achter het ruitje zijn geplaatst.
De Altea is zo goed als klaar en we verwachten dan ook dat het productiemodel dat in maart in Genève zijn wereldpremiére zal beleven niet veel zal afwijken dan van dit prototype.
Seat's nieuwe telg staat op de bodemplaat van de Golf V en heeft een wielbasis van 2,58 m. Zijn afmetingen van 4,29x1,78x1,55 zijn vergeleken met de Golf V is hij 9 cm langer, 3 cm breder en bijna 7 cm hoger. De juiste maten van de bagageruimte zijn nog niet bekend en technische details worden ook pas op de IAA vrijgegeven, waar kan het publiek dan meteen zelf kan bepalen of de Altea nu een Spaanse Golf is of een wel heel vrij geïnterpreteerde kleine mpv.
Wat we wél weten is dat er veel aandacht is besteed aan het interieur. Om te beginnen is er keuze uit een driezitsbank achter, of twee aparte stoelen. De laadruimte heeft niet alleen hoog opgetrokken zijkanten, hij heeft ook een dubbele bodem waarin de leuningen van de achterbank elektrisch kunnen worden neergelaten. Als je de afdekplaat omhoog tilt, zit daaronder nog een groot opbergvak. De portieren zijn voorzien van stretchbanden, waarin niet alleen wegenkaarten vast blijven zitten, maar bij voorbeeld ook een flesje water. In de middenconsole is zelfs ruimte voor een grote fles.
Over de motorvarianten weten we niets anders dan dat Seat natuurlijk de beschikking heeft over het motorengamma van het VW-concern. Het prototype zal waarschijnlijk zijn uitgerust met de 110 pk sterke FSI. Het wachten is dus op nadere details, ofwel: 9 september weten we meer!


Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.