Porsche 918 Spyder is geland!

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 SpyderPorsche 918 SpyderPorsche 918 SpyderPorsche 918 SpyderPorsche 918 SpyderPorsche 918 Spyder
Gisteren werd de nieuwe S-klasse uit de hoge hoed getoverd, vandaag wordt opnieuw een Duitse auto onthuld die al geruime tijd weinig geheimen meer kende: de Porsche 918 Spyder!

Het nieuwe paradepaardje van Porsche heeft, zoals we al wisten, zowel een verbrandings- als een tweetal elektromotoren. De middengeplaatste 4,6-liter V8 levert een vermogen van 608 pk bij 8.600 tpm, doortrekken doet-ie maar liefst tot 9.150 tpm. Één elektromotor drijft de vooras aan, de tweede neemt de aandrijving van de achteras voor z'n rekening. Met z'n drieën bij elkaar zijn ze goed voor 887 pk en een koppel van meer dan 800 Nm.

Porsche geeft je de mogelijkheid om je 918 in vijf verschillende standen over het asfalt te jagen. De E-power modus is de zuinigste, de nadruk ligt in deze stand op de elektrische aandrijflijn. Zet je de super-Porsche in de Hot Lap-stand, dan wordt het volledige vermogen aangesproken. Het is dan ook deze stand die je in moet schakelen om in 2,8 seconden naar de 100 km/h te schieten. Binnen 7,9 seconden wijst de naald van de teller al de 200 km/h aan. WIe door wil schieten naar de 300 km/h moet 23 seconden geduld hebben. In z'n zuinigste stand staat de 100 km/h na 7 seconden op de klok. Z'n topsnelheid gaat in dat geval ook niet verder dan 150 km/h. Porsche belooft, in het zuinigste geval, een verbruik van 3,3 l/100 km, wat overeen komt met een CO2-uitstoot van 79 g/km. Optioneel komt Porsche's Speed Charging Station beschikbaar, waarmee het accupakket in 25 minuten is op te laden. Zonder doet hij er zo'n twee uur over.

Om het gewicht zo laag mogelijk te houden is de dragende structuur van de 918 Spyder vervaardigd uit CFRP (carbonfiber reinforced polymer, een met koolstofvezel versterkte kunststof). Het totaalgewicht van de auto komt uit op 1.640 kilo. Porsche heeft gezorgd voor een gewichtsverdeling van 43 procent voor en 57 procent achter. In combinatie met adaptieve schokdempers én, jawel, een meesturende achteras, belooft dit heel wat goeds! Bij lage snelheden sturen de achterwielen in tegenovergestelde richting van de voorwielen. Bij hogere snelheden sturen ze juist in dezelfde richting mee. Dat de 918 snel is heeft de hybride supercar, inmiddels wel bewezen. Vorig jaar zette Porsche op de ring een rondetijd neer van 7 minuten en 14 seconden, zo'n 20 seconden sneller dan de legendarische Carrera GT.

Diverse spoilers en 'airflips' zijn adaptief, en zijn onderdeel van Porsche's Active Aerodynamic. In de zuinigste E-modus zorgt dit voor een minimale luchtweerstand, in Hot Lap-stand wordt juist extra neerwaartse druk gegenereerd. Wie de meest extreme versie van de 918 Spyder wenst, kan het Weissach-pakket bestellen. Het dak, de achterspoilers, buitenspiegels en raamframes bestaan dan uit koolstofvezel. De hoeveelheid geluidsisolerende materialen wordt verminderd en speciale Magnesium wielen moeten eveneens het gewicht verlagen. Al met al moet een gewichtsbesparing van 35 kilo mogelijk zijn. Deze Weissach-uitvoeringen krijgen bovendien zespunts gordels en de speciale kleurstelling mee die knipogen naar iconische race-Porsches.

Porsche gaat 918 exemplaren produceren, in Nederland moet-ie maar lierfst 780.450 euro gaan kosten.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.