Porsche 718 Boxster in volle glorie

Motoren compleet nieuw, ook vanbuiten anders

Porsche 718 Boxster
Porsche 718 BoxsterPorsche 718 BoxsterPorsche 718 BoxsterPorsche 718 BoxsterPorsche 718 BoxsterPorsche 718 BoxsterPorsche 718 Boxster
De drie historisch verantwoorde cijfertjes in zijn naam zijn nieuw, maar na een blik achter de voorstoelen is dat een lachertje: de 718 Boxster heeft twee cilinders minder dan zijn voorganger.

Omdat de motoren het grootste nieuws vormen, beginnen we daarmee. De zescilinders maken plaats voor gloednieuwe viercilinder boxermotoren met turbo. Voor de achteras van de basisversie ligt een twee liter metend exemplaar met 300 pk. De 718 Boxster S haalt zijn 350 pk uit een blok met een grotere longinhoud: 2,5 liter. Ter vergelijking: de huidige Boxster moet het met 265 pk doen, de Boxster S leverde tot nu toe 315 stuks.

De uiterlijke wijzigingen lijken op het eerste gezicht minimaal, maar een tweede blik leert dat vooral de neus een stukje strakker is geworden. Scherpe vouwen laten de 'bulten' aan weerszijden van de voorklep anders voor de dag komen, en de koplampen lopen optisch wat verder door naar het midden van de auto. Wie denkt dat het daarbij blijft, wordt door Porsche streng terechtgewezen: volgens de Duitsers is elk onderdeel nieuw, behalve de voorruit, het dak en de voor- en achterklep.

De Boxster dreigde zijn iconische broertje 911 de laatste jaren te overtreffen qua rijden, en daar lijkt geen verandering in te komen. Het onderstel is opnieuw tegen het licht gehouden en waar nodig verbeterd.Om het karakter van pure rijdersauto te onderstrepen, biedt Porsche de 718 standaard met een handgeschakelde zesbak aan, de PDK is een optie. Met de razendsnelle versnellingsbak en het Sport Chrono-pakket sprint de basis-Boxster in 4,5 tel naar 100 km/h, de S snoept daar nog een halve seconde van af.

'718' verwijst naar het kleine racertje dat Porsche tussen 1957 en 1962 de nodige successen bezorgde. Ook die auto had een viercilinderboxertje tussen de achteras en de cockpit. Met 1,5 liter motorinhoud was dat een minder indrukwekkend exemplaar, maar in combinatie met het extreem lage gewicht van 570 kilogram wist het blokje de 718 toch regelmatig naar een overwinning te stuwen.

Video

Lezersreacties (104)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.