Populairste merken en modellen: Toyota aan kop, VW krijgt klappen

Plussen en minnen

Aygo X vs Yaris

De Tesla Model Y was in het eerste kwartaal van dit jaar de populairste nieuwe elektrische auto, maar wat waren ongeacht het soort aandrijflijn eigenlijk de populairste merken en modellen in Nederland? AutoWeek dook in de cijfers.

Nu het eerste kwartaal achter de rug is, is het tijd om de Nederlandse automarkt diep door te zagen. Hoe staat de boel ervoor, en hoe is de vloot van bijna 102.000 nieuwe personenauto's die de afgelopen drie maanden zijn geregistreerd eigenlijk samengesteld? We namen al uitgebreid onder de loep welk deel van het kersverse wagenpark welk type aandrijflijn heeft en ook belichtten we welke merken en modellen momenteel de Nederlandse EV-markt domineren. Maar wat zijn ongeacht het type aandrijflijn eigenlijk de merken en modellen die het beste scoren?

Toyota aan de leiding

Toyota gaat in het eerste kwartaal van dit jaar aan de leiding. Het heeft in de eerste drie maanden van dit jaar 9.533 nieuwe auto's geregistreerd. Daarmee scoorde het maar liefst bijna 66 procent beter dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Toyota wordt op gezonde afstand gevolgd door Kia (8.724 stuks). Ook Kia zag zijn registraties stevig toenemen en wel met dik 23 procent. De grootste groei in de merken-top-5 zien we bij Volvo. Dat zette 8.477 auto's op kenteken, een indrukwekkende 72 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook Tesla en Hyundai eindigen het kwartaal met mooie (groei-)cijfers.

Opvallend is dat de drie merken die de Top 10 van populairste merken in het eerste kwartaal van dit jaar stuk voor stuk behoorlijk in de rode cijfers duiken. Vooral Volkswagen krijgt daarbij rake klappen. Het merk zette in in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 40 procent minder nieuwe auto's op kenteken dan in dezelfde periode vorig jaar. Van de ID3 gingen ruim 600 stuks minder over de toonbank, van de ID4 ruim 500 exemplaren minder. Ook de Polo verloor zo'n 600 registraties en zelfs van de Golf werden een paar honderd stuks minder gekentekend dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Ook Renault en Peugeot zagen hun registraties stevig afnemen. Bij Renault zien we een flinke val van het aantal elektrische Meganes E-Tech dat werd gekentekend (-689 stuks). Hoewel de Peugeot 2008 het nagenoeg exact net zo goed deed als in het eerste kwartaal van 2023, was het de 208 waar zo'n 1.200 stuks minder van werden gekentekend.

MerkAantal Q1 2024%-verschil t.o.v. Q1 2023
1Toyota9.533+65,8 %
2Kia8.724+23,3 %
3Volvo8.477+71,1 %
4Tesla6.852+53,5 %
5Hyundai6.337+12,9 %
6Skoda5.910+17,1 %
7BMW5.494+18,8 %
8Volkswagen5.417-38,6 %
9Renault4.396-20,9 %
10Peugeot4.132-27,5 %

Tesla Model Y blijft populairste auto

Toyota mag dan wel de meeste nieuwe auto's hebben gekentekend, het was niet het merk met het model waarvan er de meeste werden gekentekend. Je raadt het al: dat was Tesla. De Tesla Model Y was de populairste nieuwe elektrische auto én was met 4.133 geregistreerde exemplaren ook in algehele zin de populairste nieuwe auto van Nederland. De rest van de modellen-top-5 bestaat voornamelijk uit de usual suspects: de Volvo XC40, De Toyota Aygo X, de Tesla Model 3 en - toch verrassend - de Hyundai i10. De Hyundai i10 heeft de Kia Picanto die toch hoog in de ranglijsten staat, uit de Top 5 weten te drukken. De Picanto staat tot nu op plek 9. De eerder zo populaire Peugeot 208 valt net buiten de Top 10 en eindigt op plek 12, achter de Hyundai Kona (plek 11) maar nipt boven de Volvo EX30 (plek 13).

MerkModelAantal Q1 2024%-verschil t.o.v. Q1 2023
1TeslaModel Y4.133+18,2 %
2VolvoXC403.753+43,1 %
3ToyotaAygo X2.653+78,2 %
4TeslaModel 32.639+214,2 %
5Hyundaii102.113+95,1 %
6ToyotaYaris Cross2.080+50,6 %
7KiaNiro2.067+30,9 %
8SkodaOctavia2.008+136,5 %
9KiaPicanto1.888+10,3 %
10ToyotaYaris1.835+89,2 %

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (242)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.