AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Peugeot 308 RC Z in burgerkleding
31
Peugeot heeft beloofd dat er na de 175 pk sterke Féline geen krachtiger 308 komt. Maar wat rijdt hier dan rond?
Het is natuurlijk altijd een beetje gissen bij dit soort prototypes. Maar als je weet dat Peugeot geen GTI-achtige van de 308 op de markt brengt, maar wél komt met een productieversie van de spectaculaire 308 RC Z, weet je dat die laatste onder deze 'mule' verborgen gaat.
De RC Z wordt een coupé-versie van de 308 die in de vijver van de Audi TT moet gaan vissen. In 2007 is hij gepresenteerd als concept car. De auto past perfect in het premium-offensief dat PSA aan het voorbereiden is. Bij Citroën moet de DS-serie hoger in de markt gaan zitten en bij Peugeot wordt het onder meer de RC Z die daar de stellingen verdedigt. Peugeot heeft voor de productie een contract getekend met Magna Steyr. Bij die Oostenrijkse firma moeten vanaf de lente van 2010 17.000 tot 20.000 stuks per jaar worden geproduceerd.
Over de motorisering van de RC Z weten we nog niet veel. De concept car was voorzien van een tot 218 pk opgevoerde 1,6-liter turbobenzinemotor. Reken ook in het productiemodel op flink wat vermogen en natuurlijk komen er dikke diesels. Dat zijn de Fransen aan hun stand verplicht.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen