AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Peugeot 308 RC Z: coupé-idee
1
Peugeot toont op de IAA in Frankfurt de eerste variant op de 308-reeks. Het is de 308 RC Z. Een concept car die model staat voor een coupévariant van Peugeots nieuwe middenklasser.
Peugeot is aan het bedenken welke varianten er nog meer van de 308 kunnen verschijnen. De drie- en vijfdeurs kennen we inmiddels en ook een break en de coupé-cabriolet zijn zekerheden. Een coupé lijkt geen overbodige luxe want ook Volkswagen, Opel en BMW nemen binnenkort zo'n auto in hun programma om. De RC Z, een nieuw studiemodel van de Fransen maakt dan ook goede kans op een plek op de productielijn.
De auto is met 4,28 meter precies even lang als de hatchback. Met zijn 1,84 meter is hij nog eens 2,5 centimeter langer dan de normale 308 en de coupé is 1,32 meter hoog; dat is aanmerkelijk lager dan de burger-308. Peugeot heeft er veel aan gedaan om de auto zo licht mogelijk te houden. Zo zijn de dakbogen opgetrokken uit aluminium en is voor veel carrosseriedelen koolstofvezel gebruikt. De achterruit is van polycarbonaat – een kunststofsoort. In totaal legt de 308 RC Z 1.200 kilo op de schaal.
Onder de achterbumper is een diffusor geschapen door de achterste uitlaatdemper overdwars te plaatsen. De 308 RC Z staat op 19 inch wielen en is voorzien van de 1,6-liter turbobenzinemotor die voor de gelegenheid is opgevoerd van 175 naar 218 pk. Het bijbehorende koppel is 280 Nm en de turbo kan er voor zorgen dat hij kortstondig 300 Nm levert. De (theoretische) topsnelheid van deze concept car ligt op 235 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in zeven seconden. Als gemiddeld brandstofverbruik geeft Peugeot 6,7 liter per honderd kilometer op.