'Over een aantal jaar veel meer keramische remmen'

Keramische remschijven Mercedes-Benz SLS AMG
De carbon-keramische remschijf is momenteel alleen te vinden achter de wielen van de absolute elite onder de sportwagens. In de toekomst sijpelt de technologie echter ook door naar de goedkopere segmenten.
Dat meldt Autocar. Remmenfabrikant Brembo en koolstofvezelfabrikant SGL slaan nu de handen ineen om het productieproces van de remmen te stroomlijnen en zodoende grotere aantallen te produceren. Als gevolg kan de prijs dalen. In de eerste instantie is het de bedoeling dat de keramische remschijven ook hun weg vinden naar de hogere segmenten van niet-sportauto's, maar uiteindelijk moeten ze ook de kleinere auto's van extra stopkracht voorzien.
De reden dat de keramische remschijven alleen op auto's van merken als Porsche, Mercedes-Benz en Ferrari te vinden zijn, is de prijs. De remmen worden momenteel geheel of gedeeltelijk met de hand gemaakt, waardoor ze niet interessant zijn voor de gewone man. Keramische remschijven hebben als voordelen dat ze meer stopkracht hebben en vrijwel ongevoelig zijn voor fading.

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.