AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Op zoek naar een gebruikte Tesla Model S

Die zoeven voorlopig nog wel rond

Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
AutoWeek 45 2021
AutoWeek 45 2021

Je leest het in AutoWeek 45 2021

Geen auto die zoveel goeds heeft gedaan voor het elektrisch rijden als de Tesla Model S. Die auto was sexy, snel, een technologisch hoogstandje en je kon er nog een behoorlijke afstand mee overbruggen ook. Na een aantal jaren blijkt dat de angst voor degradatie van de batterij ongegrond is. Die neemt maar heel weinig af in capaciteit. Je hebt dus echt nog wel iets aan een gebruikte Model S.

Voor deze reportage snorren we drie gebruikte exemplaren op. Twee ervan hebben een vrij aanzienlijke kilometerstand. Dan kunnen we mooi bekijken hoe zo’n auto ouder wordt. Al vanaf het begin was duidelijk dat Tesla het niet moet hebben van zijn uitmuntende bouwkwaliteit. Eens zien hoe een Tesla zich houdt als er flink wat kilometers op de teller staan. Daarnaast zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar wat er van de actieradius overblijft en dus vragen we de aanbieders de auto helemaal volgeladen mee te geven.

Klaar voor export

Tesla Model S 70D Base

Maart 2016

276.037 km

€29.500

Tesla Model S

Tesla Model S

De Model S met de hoogste kilometerstand die we tijdens het maken van dit artikel kunnen vinden, is deze: een exemplaar uit maart 2016 met 276.039 kilometer op de teller. Wij hangen er groene kentekenplaten op om hem mee te nemen voor de proefrit. Het is een relatief bescheiden 70D. Weet je het nog? Bij Tesla staat het cijfer in de typeaanduiding voor de capaciteit van de accu: 70 kWh in dit geval. De D staat voor ‘dual’ en dat betekent dat hij zowel op de vooras als op de achteras een elektro­motor heeft en dat hij dus vierwielaangedreven is. We hebben mazzel dat we deze auto nog treffen om hem te rijden en te fotograferen. De kopers staan namelijk te trappelen om hem mee te nemen. Waarschijnlijk gaat hij weg voor de export, weet de aanbieder ons te vertellen. Dat is een lot dat vele Models S is beschoren. In het buitenland strijkt de koper er dan opnieuw een subsidie mee op in het kader van een beter milieu.

Een doortimmerde manier om accudegradatie te meten, is er niet. Hooguit kun je je auto naar Tesla brengen, dat dan een test uitvoert waarbij de accu als goed of als slecht uit de bus komt. Er worden geen nadere details verstrekt. Als wij de auto meekrijgen, is volgens de verkoper de accu niet helemaal volgeladen. Dat is namelijk slecht voor de techniek. Hij zit ‘80 of negentig’ procent vol. In elk geval belooft de auto een actieradius van 291 kilometer. In onze eigen Carbase vinden we ­terug dat toen de 70D nieuw was er een elektrisch rijbereik van 386 kilometer werd opgegeven.

Onze testauto is voorzien van een panoramadak. Dat heeft twee nadelen: het staat erom bekend dat het kapot kan gaan en een heel dure reparatie kan opleveren. In onze auto werkt het prima en lekkage hebben we op deze droge dag niet kunnen bespeuren. Het tweede nadeel is dat zo’n dak kan gaan kraken. En dát hebben we wel ondervonden. Deze Tesla op leeftijd is bepaald niet meer vrij van rammels en kraakjes. Behalve uit het dak komen ze ook uit het dashboard. Dat is echt iets waar je als berijder van een tweedehands Tesla uit de beginjaren mee moet leren leven.

Verder zitten er nog wat defecten aan deze auto. De deurgreep van het bestuurdersportier werkt niet meer, maar daar bestaat inmiddels een simpele fiks voor. Ook de elektrisch bedienbare kofferklep is kaduuk. Ondanks alle hoogstaande technologie laat ook een Tesla dus gewoon de gebreken zien die horen bij een auto van deze leeftijd en kilometerstand. We zetten de Model S terug na een rit van 37 kilometer, maar er is wel 54 ­kilometer actieradius verdwenen.

Niets kraakt, alles werkt

Tesla Model S 85 Base

Juni 2016

70.471 km

€43.995

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla nummer twee van deze rondgang vinden we bij de Volvo-dealer in Amersfoort. We zijn om te beginnen nieuwsgierig waar deze Model S op is ingeruild. Een Polestar of een XC40 Recharge wellicht? Niets daarvan. “Ik weet het niet meer precies, maar het was een XC60 of een XC90”, vertelt de verkoper ons. Wat hij ook weet te vertellen, is dat hij de Tesla al een keer bíjna heeft verkocht. “Op deze uitvoering zitten niet zoveel opties. De deal ketste af omdat er geen elektrische achterklep op zat”, vertelt hij. Verder bekent hij dat er ‘minder animo dan verwacht’ is voor zijn Model S. Over die achterklep gesproken: deze auto is twee maanden later op kenteken gezet dan de auto die we hiervoor reden. Het is eveneens een Base-uitvoering. Toch ontbreekt hier de elektrische achterklep. Wat betreft uitvoeringen en specificaties kan het verkeren bij Tesla, zo blijkt maar weer.

Vergeleken met de vorige is deze Model S met een kilometerstand van net iets meer dan 70.000 nog vrijwel maagdelijk. Voordat we hem meenemen heeft hij de hele nacht aan de stekker gehangen. Ook hier laat de batterij op het dashboard zien dat hij niet helemaal vol zit. In elk geval nemen we hem mee met 344 kilometer actieradius, terwijl onze Carbase 502 kilometer belooft.

Dat deze Model S een heel wat rustiger leven heeft gehad dan de vorige is meteen wel duidelijk. Het interieur is nog kraak- en rammelvrij en bovendien oogt het allemaal aanmerkelijk minder versleten. Gebruikssporen zijn er echter zeker al te zien. Je merkt echt dat dit een niveautje lager is dan bijvoorbeeld de Duitse merken. De matige kwaliteit valt ook op als we een rondje om de auto lopen. De naden in de carrosserie zijn zo breed en verschillend dat je zou denken dat het een slecht gerepareerde schade is, maar niets is minder waar: ze hebben het allemaal. Je zou bijna zeggen dat het bij een Tesla tijd wordt om argwanend te worden als de naden wél recht zitten.

Verder valt er op onze chique zwarte Model S maar erg weinig af te dingen. Deze auto rijdt en stuurt alsof er nog nauwelijks mee gereden is. Bovendien functioneert alles nog. De nieuwprijs was €96.000. Na zes jaar is daarvan nog ongeveer de helft over. Daarmee is de Tesla een dure auto vergeleken met andere occasions, maar dat geldt voor alle auto’s van dit merk. Daarentegen: je moet misschien een flinke investering doen, maar daarna kun je elektro tanken en heb je minimaal onderhoud aan een EV. Die extra euro’s voor de aanschaf verdien je dus wel terug.

Tot slot de actieradiusmeting: we reden 43 kilometer en toen we de auto weer in Amersfoort ­neerzetten, was er 39,5 kilometer actieradius verdwenen. Hartstikke leuk in een gebruikte Tesla is dat je in het geheugen van het navigatiescherm precies kunt zien waar de vorige eigenaar ­allemaal is geweest. Een van die adressen in deze auto is aan de Steiger in Almere. Daar is de ­vorige bezitter vast geweest voor een verkoopvoorstel.

Vrolijk klakkend geluid

Tesla Model S P85+ Performance

Oktober 2013

Kilometerstand 209.027

€37.500

Tesla Model S

Tesla Model S

De Steiger in Almere is namelijk de straat waar Leasebijtellingsvriendelijk.nl is gevestigd. Daar grossieren ze in gebruikte elektrische auto’s en als je zoekt naar een Model S-occasion kun je daar bijna niet omheen. Niet alles uit het aanbod staat in de showroom, want veel auto’s komen uit de consignatieverkoop. Die staan dus nog ­gewoon bij hun eigenaren thuis. De auto die voor ons klaarstaat van de 49 Models S uit het aanbod is een P85+ uit 2013. Dat is het eerste jaar dat Tesla actief was in Nederland. Het plus-gedeelte uit de typebenaming betreft andere ophangrubbers en draagarmen en wat bredere banden voor een sportievere inslag.

De aanbieder heeft eigenlijk alleen maar lovende woorden voor de Model S. Bij alle auto’s die door zijn handen gingen, heeft hij vrijwel nooit groot malheur gezien. Bovendien begint de fabrieksgarantie nu pas op de eerste Tesla’s af te lopen en komen reparaties dus voor rekening van de eigenaar. “En voor de batterijdegradatie houden we één procent per jaar aan. Daar komt nog eens bij dat Tesla in het begin de laatste tien procent niet gebruikt en je degradatie dus pas gaat merken als de capaciteit minder dan 90 procent wordt”, aldus de verkoper. Dat is een mooie opsteker. Over de vermeende slechte bouwkwaliteit heeft hij ook mooie woorden. “Je kunt het zien als een cultuur­verschil. Voor Amerikanen moet het er mooi uitzien en een zee aan ruimte bieden. Aspecten als naden en stikseltjes vinden ze daar helemaal niet belangrijk.”

In elk geval staat onze P85+ met net iets meer dan twee ton op de klok klaar met een actieradius van 428 kilometer. Al na de eerste paar honderd meter merken we een standaardklacht van de Model S op: we zijn onderweg met een vrolijk klakkende versleten draagarm. Door het enorme gewicht van de Model S hebben de onderdelen van het onderstel het zwaar te verduren. Daar moet je als koper van een gebruikte Model S toch wel rekening mee houden: de kosten die je eraan hebt, zijn hoofdzakelijk voor het in orde houden van het onderstel. En afhankelijk van je rijstijl zijn er natuurlijk ook nog de banden. We kennen verhalen van mensen die onder een Tesla binnen 15.000 ­kilometer een set verslijten.

Dan nog de actieradiusmeting van de koude grond. Na een rit van 29 kilometer is er 45 kilometer ­actieradius verdwenen. De dag na de proefrit melden de mensen bij Leasbijtellingsvriendelijk.nl dat ze onze opmerking ter harte hebben genomen en dat de draagarmen aan de achterzijde zijn vervangen. Ze laten er daar duidelijk geen gras over groeien.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (164)

Reageren