Op zoek naar een gebruikte Tesla Model S
Die zoeven voorlopig nog wel rond
Geen auto die zoveel goeds heeft gedaan voor het elektrisch rijden als de Tesla Model S. Die auto was sexy, snel, een technologisch hoogstandje en je kon er nog een behoorlijke afstand mee overbruggen ook. Na een aantal jaren blijkt dat de angst voor degradatie van de batterij ongegrond is. Die neemt maar heel weinig af in capaciteit. Je hebt dus echt nog wel iets aan een gebruikte Model S.
Klaar voor export
Tesla Model S 70D Base
Maart 2016
276.037 km
€29.500

Tesla Model S
Een doortimmerde manier om accudegradatie te meten, is er niet. Hooguit kun je je auto naar Tesla brengen, dat dan een test uitvoert waarbij de accu als goed of als slecht uit de bus komt. Er worden geen nadere details verstrekt. Als wij de auto meekrijgen, is volgens de verkoper de accu niet helemaal volgeladen. Dat is namelijk slecht voor de techniek. Hij zit ‘80 of negentig’ procent vol. In elk geval belooft de auto een actieradius van 291 kilometer. In onze eigen Carbase vinden we terug dat toen de 70D nieuw was er een elektrisch rijbereik van 386 kilometer werd opgegeven.
Onze testauto is voorzien van een panoramadak. Dat heeft twee nadelen: het staat erom bekend dat het kapot kan gaan en een heel dure reparatie kan opleveren. In onze auto werkt het prima en lekkage hebben we op deze droge dag niet kunnen bespeuren. Het tweede nadeel is dat zo’n dak kan gaan kraken. En dát hebben we wel ondervonden. Deze Tesla op leeftijd is bepaald niet meer vrij van rammels en kraakjes. Behalve uit het dak komen ze ook uit het dashboard. Dat is echt iets waar je als berijder van een tweedehands Tesla uit de beginjaren mee moet leren leven.
Verder zitten er nog wat defecten aan deze auto. De deurgreep van het bestuurdersportier werkt niet meer, maar daar bestaat inmiddels een simpele fiks voor. Ook de elektrisch bedienbare kofferklep is kaduuk. Ondanks alle hoogstaande technologie laat ook een Tesla dus gewoon de gebreken zien die horen bij een auto van deze leeftijd en kilometerstand. We zetten de Model S terug na een rit van 37 kilometer, maar er is wel 54 kilometer actieradius verdwenen.
Niets kraakt, alles werkt
Tesla Model S 85 Base
Juni 2016
70.471 km
€43.995

Tesla Model S
Vergeleken met de vorige is deze Model S met een kilometerstand van net iets meer dan 70.000 nog vrijwel maagdelijk. Voordat we hem meenemen heeft hij de hele nacht aan de stekker gehangen. Ook hier laat de batterij op het dashboard zien dat hij niet helemaal vol zit. In elk geval nemen we hem mee met 344 kilometer actieradius, terwijl onze Carbase 502 kilometer belooft.
Dat deze Model S een heel wat rustiger leven heeft gehad dan de vorige is meteen wel duidelijk. Het interieur is nog kraak- en rammelvrij en bovendien oogt het allemaal aanmerkelijk minder versleten. Gebruikssporen zijn er echter zeker al te zien. Je merkt echt dat dit een niveautje lager is dan bijvoorbeeld de Duitse merken. De matige kwaliteit valt ook op als we een rondje om de auto lopen. De naden in de carrosserie zijn zo breed en verschillend dat je zou denken dat het een slecht gerepareerde schade is, maar niets is minder waar: ze hebben het allemaal. Je zou bijna zeggen dat het bij een Tesla tijd wordt om argwanend te worden als de naden wél recht zitten.
Verder valt er op onze chique zwarte Model S maar erg weinig af te dingen. Deze auto rijdt en stuurt alsof er nog nauwelijks mee gereden is. Bovendien functioneert alles nog. De nieuwprijs was €96.000. Na zes jaar is daarvan nog ongeveer de helft over. Daarmee is de Tesla een dure auto vergeleken met andere occasions, maar dat geldt voor alle auto’s van dit merk. Daarentegen: je moet misschien een flinke investering doen, maar daarna kun je elektro tanken en heb je minimaal onderhoud aan een EV. Die extra euro’s voor de aanschaf verdien je dus wel terug.
Tot slot de actieradiusmeting: we reden 43 kilometer en toen we de auto weer in Amersfoort neerzetten, was er 39,5 kilometer actieradius verdwenen. Hartstikke leuk in een gebruikte Tesla is dat je in het geheugen van het navigatiescherm precies kunt zien waar de vorige eigenaar allemaal is geweest. Een van die adressen in deze auto is aan de Steiger in Almere. Daar is de vorige bezitter vast geweest voor een verkoopvoorstel.
Vrolijk klakkend geluid
Tesla Model S P85+ Performance
Oktober 2013
Kilometerstand 209.027
€37.500

Tesla Model S
De aanbieder heeft eigenlijk alleen maar lovende woorden voor de Model S. Bij alle auto’s die door zijn handen gingen, heeft hij vrijwel nooit groot malheur gezien. Bovendien begint de fabrieksgarantie nu pas op de eerste Tesla’s af te lopen en komen reparaties dus voor rekening van de eigenaar. “En voor de batterijdegradatie houden we één procent per jaar aan. Daar komt nog eens bij dat Tesla in het begin de laatste tien procent niet gebruikt en je degradatie dus pas gaat merken als de capaciteit minder dan 90 procent wordt”, aldus de verkoper. Dat is een mooie opsteker. Over de vermeende slechte bouwkwaliteit heeft hij ook mooie woorden. “Je kunt het zien als een cultuurverschil. Voor Amerikanen moet het er mooi uitzien en een zee aan ruimte bieden. Aspecten als naden en stikseltjes vinden ze daar helemaal niet belangrijk.”
In elk geval staat onze P85+ met net iets meer dan twee ton op de klok klaar met een actieradius van 428 kilometer. Al na de eerste paar honderd meter merken we een standaardklacht van de Model S op: we zijn onderweg met een vrolijk klakkende versleten draagarm. Door het enorme gewicht van de Model S hebben de onderdelen van het onderstel het zwaar te verduren. Daar moet je als koper van een gebruikte Model S toch wel rekening mee houden: de kosten die je eraan hebt, zijn hoofdzakelijk voor het in orde houden van het onderstel. En afhankelijk van je rijstijl zijn er natuurlijk ook nog de banden. We kennen verhalen van mensen die onder een Tesla binnen 15.000 kilometer een set verslijten.
Dan nog de actieradiusmeting van de koude grond. Na een rit van 29 kilometer is er 45 kilometer actieradius verdwenen. De dag na de proefrit melden de mensen bij Leasbijtellingsvriendelijk.nl dat ze onze opmerking ter harte hebben genomen en dat de draagarmen aan de achterzijde zijn vervangen. Ze laten er daar duidelijk geen gras over groeien.