Ook Toyota wil BMW-diesels
Toyota zet zijn kaarten op hybride-aandrijving, maar wil niet graag de boot missen op de Europese markt, waar zestig procent van alle verkochte personenauto's een diesel is. Volgens de Japanse zakenkrant Nikkei zal BMW in de toekomst de diesels gaan leveren voor Toyota. Wanneer de samenwerking precies start en om hoe veel motoren het precies gaat, is nog niet duidelijk. De Japanners zijn geïnteresseerd in de 2,0-liter diesels voor de middelklasse-modellen.
Door de diesels te betrekken bij BMW hoeft Toyota zelf geen nieuwe motoren te ontwikkelen. Zo worden kosten bespaard en wordt de winstgevendheid verbeterd. Het geld dat Toyota daarmee in de zak houdt, wordt besteed aan de ontwikkeling van hybrides. Bij BMW kunnen door klanten van buitenaf, de productiekosten van motoren worden verminderd. BMW verkoopt zijn diesels bijvoorbeeld ook aan een Amerikaanse bouwer van politieauto's.
Een uitwisseling van techniek tussen de twee zit er overigens niet in. BMW is voor hybridetechniek een samenwerking aangegaan met PSA en Toyota heeft op dat gebied in augustus de handen ineen geslagen met Ford.