Onderhoudstip - de turbo
Presteren onder druk
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
Laten we eens kijken hoe het werkt. Een turbo bestaat uit twee delen: een uitlaatzijde en een inlaatzijde. In de uitlaatzijde zit een schoepenwieltje, dat wordt aangedreven door de uitlaatgassen die uit de motor komen. Door het draaien van dat wieltje, gaat een daaraan verbonden schoepenwiel in de inlaatzijde ook draaien en dat zorgt ervoor dat de inlaatlucht onder druk de cilinder in wordt geperst. En als je lucht onder druk hebt, heb je meer zuurstof en kun je meer brandstof inspuiten en daardoor levert de motor meer vermogen. Een turbo is een technisch hoogstaand product en is vaak op een moeilijk bereikbare plaats gemonteerd. Hierdoor is reparatie aan een turbo vaak duur. Maar wie het normale onderhoud van zijn auto op tijd en goed laat uitvoeren, heeft weinig omkijken naar de turbo. Let vooral op de smering, die is essentieel voor een turbo en het is dus belangrijk dat je de juiste olie gebruikt en die op tijd laat verversen.
APK of onderhoud nodig?
Regel je onderhoud bij één van de 425 Bosch Car Service autobedrijven en maak kans op fantastische Bosch prijzen.