Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

On Topic: 'Vrachtwagens oorzaak fileleed'

102
On Topic: 'Vrachtwagens oorzaak fileleed'
  • Eelko Rol
  • Nieuws
26 november 2014 om 16:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
"Op de A2 staat een file van 14 kilometer. Oorzaak is een geschaarde vrachtwagen." Hoe vaak hoor je een dergelijk bericht in de spits niet voorbijkomen? Zijn die vrachtwagens dan echt de aanstichters van ons fileleed?

Gisteren, dinsdag 25 november, was het weer feest op de Nederlandse wegen. Hoewel, feest … Er zal heel wat afgevloekt en -getierd zijn tijdens de ochtendspits. Tijdens de piek stond er, verdeeld door het hele land, ruim 300 kilometer file. Vertragingen liepen op tot ruim twee uur.

De opstoppingen hadden uiteraard diverse oorzaken. Zo was er op de A6 ter hoogte van Muiderberg een vrachtwagen met een lading glas gekanteld, met als gevolg drie afgesloten rijstroken, een kilometers lange file en dichtgelopen omleidingen. Op de A16 bij knooppunt Zonzeel reed een vrachtwagen tegen een pijler van een viaduct, waarna de vervoerder kwam vast te zitten en doorgaand verkeer geen kant meer op kon. Ook daar kon de weg pas na enkele uren weer worden vrijgegeven.

Deze druilerige dinsdagochtend is slechts een voorbeeld van hoe het kan misgaan. Het gebeurt namelijk wel vaker, ongelukken waarbij vrachtwagens betrokken zijn. En het vervelende is dat de gevolgen vaak van dien aard zijn dat het halve land meteen ontregeld is, en al helemaal wanneer de lading van de vrachtwagen (glas, vlees, olie, één of ander giftig goedje of erger nog: levend spul, zoals kippen of varkens) over het asfalt geslingerd wordt. Vandaar het gevoel bij veel automobilisten dat vrachtwagens verantwoordelijk zijn voor een groot deel van het fileleed.

Opvallend genoeg was er afgelopen maandag een bericht dat er in 2013 minder vrachtwagens betrokken waren bij ongevallen dan voorgaande jaren. Ten opzichte van 2012 nam het aantal ongelukken zelfs met 8 procent af – er zijn vorig jaar in totaal 2.182 ongevallen geregistreerd. Uit cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt bovendien dat vrachtwagens slechts voor 1 procent verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van files. Opvallender is wat dat betreft dat 80 procent van de vrachtwagenongevallen mens-gerelateerd is, en slechts 10 procent is het gevolg van falende techniek. Wat er precies wordt verstaan onder 'mens-gerelateerd', is ons niet helemaal duidelijk. Heeft het wellicht iets te maken met al die extreem goedkope buitenlandse chauffeurs, die het kennelijk niet zo nauw nemen met de Nederlandse regelgeving? Aan de andere kant ergert de Nederlandse automobilist zich doorgaans groen en geel aan vrachtwagens op de weg, waardoor pesterijtjes over en weer schering en inslag zijn – met alle gevolgen van dien. En ja, dan zit een ongeluk in een klein hoekje, om maar met een cliché af te sluiten.

Enfin, onze stelling luidt:

'Onzin, personenauto's zijn net zo goed verantwoordelijk. Sterker nog, als automobilisten de vrachtwagenchauffeurs iets meer zouden gunnen, zou dat een hoop schelen!'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (102) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden