Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

On Topic: Laat maar komen!

57
On Topic: Laat maar komen!
  • Eelko Rol
  • Nieuws
11 februari 2015 om 17:28
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het Duitse merk Borgward is bezig met een terugkeer op de automarkt. Maar is er in de huidige markt wel ruimte voor een merk dat het louter moet hebben van een herinnering?

Vanuit het niets was daar vorige week het nieuws dat de nazaten van Carl Borgward, bekend van het gelijknamige Duitse automerk, bezig zijn met een comeback. Op de beurs van Genève zal Borgward dit jaar voor het eerst sinds het doek in 1961 viel weer acte de présence geven. Waarmee precies, dat is voorlopig nog even gissen, maar kennelijk is kleinzoon Christian Borgward al bijna tien jaar bezig met de voorbereidingen van een comeback van het destijds relatief grote merk.

Maar wat moeten we verwachten van zo'n comeback? Een gloednieuwe auto van een merk dat vooral warme, nostalgische gevoelens oproept – dan moeten ze natuurlijk niet opeens met een met elektronica volgepropt ruimteschip op de proppen komen. De Borgwards van toen waren stijlvol, degelijk en vooral heel erg mechanisch. Hoe vertaal je dat naar 2015? En is er wel behoefte vanuit de consument aan zo'n terugkeer? De meeste niches zijn inmiddels wel gevuld en zodra er een nieuwe ontstaat, duiken de gevestigde merken er als dolle honden op.

Je kunt je dus afvragen of er wel ruimte is voor zo'n 'nieuwkomer'. Nieuwkomers moeten met iets unieks komen om zich ertussen te ellebogen en een plekje te veroveren in de verkoopstatistieken. Een merk als Tesla is dat gelukt door met een supersnelle elektrische auto mét een fatsoenlijke actieradius te komen.

Een ander voorbeeld dat aantoont dat het ook wel eens jammerlijk wil falen, is natuurlijk Maybach. Ironisch genoeg is dat net als Borgward een oude bekende; begin 20e eeuw vierde het eveneens Duitse merk hoogtij met zijn bijzonder luxe auto's. Met veel bombarie probeerde Maybach het kunstje opnieuw te flikken door in 2002 de markt op te denderen met een tweetal extreem dure limousines. Er bleek echter bar weinig vraag naar de 'opgewaardeerde S-klasses' en in 2011 gooide het merk de handdoek in de ring.

Het is te hopen dat Borgward met iets bijzonders komt dat naadloos aansluit op de huidige tijdgeest, maar z'n erfgoed niet verloochent. En ook niet onbelangrijk: dat de consument daarvoor te porren is. Doorgaans vinden dit soort 'reboots' en nostalgische experimenten nu eenmaal niet al te gretig aftrek: kijk maar naar (onzes inziens) hartstikke leuke autootjes als de Nissan Figaro en de Mitsuoka Viewt. Die waren weliswaar alleen voor Japan bedoeld, maar toch. En ook merken als Simca en Panhard zouden wat ons betreft zomaar terug mogen komen. Of Triumph. Of Daf! Of … Nou ja, you name it.

Onze stelling luidt in elk geval:

'Heel goed dat Borgward het probeert; het huidige aanbod aan auto's kan wel een leuke nieuwkomer met ervaring gebruiken. Nu maar hopen dat het merk aansluiting weet te vinden met het hier en nu!'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Nog voordat je de mogelijkheid hebt om je überhaupt druk maken om de actieradius van de elektrische...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden