On Topic: Laat maar komen!
Vanuit het niets was daar vorige week het nieuws dat de nazaten van Carl Borgward, bekend van het gelijknamige Duitse automerk, bezig zijn met een comeback. Op de beurs van Genève zal Borgward dit jaar voor het eerst sinds het doek in 1961 viel weer acte de présence geven. Waarmee precies, dat is voorlopig nog even gissen, maar kennelijk is kleinzoon Christian Borgward al bijna tien jaar bezig met de voorbereidingen van een comeback van het destijds relatief grote merk.
Maar wat moeten we verwachten van zo'n comeback? Een gloednieuwe auto van een merk dat vooral warme, nostalgische gevoelens oproept – dan moeten ze natuurlijk niet opeens met een met elektronica volgepropt ruimteschip op de proppen komen. De Borgwards van toen waren stijlvol, degelijk en vooral heel erg mechanisch. Hoe vertaal je dat naar 2015? En is er wel behoefte vanuit de consument aan zo'n terugkeer? De meeste niches zijn inmiddels wel gevuld en zodra er een nieuwe ontstaat, duiken de gevestigde merken er als dolle honden op.
Je kunt je dus afvragen of er wel ruimte is voor zo'n 'nieuwkomer'. Nieuwkomers moeten met iets unieks komen om zich ertussen te ellebogen en een plekje te veroveren in de verkoopstatistieken. Een merk als Tesla is dat gelukt door met een supersnelle elektrische auto mét een fatsoenlijke actieradius te komen.
Een ander voorbeeld dat aantoont dat het ook wel eens jammerlijk wil falen, is natuurlijk Maybach. Ironisch genoeg is dat net als Borgward een oude bekende; begin 20e eeuw vierde het eveneens Duitse merk hoogtij met zijn bijzonder luxe auto's. Met veel bombarie probeerde Maybach het kunstje opnieuw te flikken door in 2002 de markt op te denderen met een tweetal extreem dure limousines. Er bleek echter bar weinig vraag naar de 'opgewaardeerde S-klasses' en in 2011 gooide het merk de handdoek in de ring.
Het is te hopen dat Borgward met iets bijzonders komt dat naadloos aansluit op de huidige tijdgeest, maar z'n erfgoed niet verloochent. En ook niet onbelangrijk: dat de consument daarvoor te porren is. Doorgaans vinden dit soort 'reboots' en nostalgische experimenten nu eenmaal niet al te gretig aftrek: kijk maar naar (onzes inziens) hartstikke leuke autootjes als de Nissan Figaro en de Mitsuoka Viewt. Die waren weliswaar alleen voor Japan bedoeld, maar toch. En ook merken als Simca en Panhard zouden wat ons betreft zomaar terug mogen komen. Of Triumph. Of Daf! Of … Nou ja, you name it.
Onze stelling luidt in elk geval:
'Heel goed dat Borgward het probeert; het huidige aanbod aan auto's kan wel een leuke nieuwkomer met ervaring gebruiken. Nu maar hopen dat het merk aansluiting weet te vinden met het hier en nu!'
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen