On Topic: Kilometerheffing, ja of nee?

Tankstation - pomp - tanken - benzine
Er zijn plannen om de gewraakte kilometerheffing weer eens uit het vet te halen. Er wordt op hoog niveau gesproken over een invoering in heel Europa. Moeten we dat toejuichen?

Begin deze week was het weer eens zover: de zogeheten kilometerheffing kwam ter sprake. Nu eens niet vanuit onze eigen regering, maar Europabreed. EU-vervoerscommissaris Violeta Bulc speelt namelijk met het idee om een uniform belastingstelsel in het leven te roepen waarbij alle EU-landen hun inwoners volgens eenzelfde systeem voor het weggebruik belasten. Medio volgend jaar wil zij de uiteindelijke plannen voor deze regeling presenteren.

De kilometerheffing roept bij veel mensen een – laten we het voorzichtig uitdrukken – negatieve bijsmaak op. Het zou immers geen oplossing zijn voor de verkeersdrukte in en om de grote steden omdat autobezit op deze manier veel voordeliger wordt en mensen die ver van hun werk wonen, worden onevenredig zwaar belast, terwijl verhuizen lang niet altijd een optie is. Daarnaast rijst de vraag: hoe gaat de overheid de gereden kilometers controleren? Er is even sprake geweest van een zogenaamde blackbox, een apparaatje waarmee kilometers elektronisch geregistreerd worden, maar die is vanwege het big brother-achtige karakter gelukkig al snel afgeschoten. Een verplichte jaarlijkse controle bij een soort apk zou een optie zijn, maar daarmee stimuleer je weer het terugdraaien van kilometertellers.

Maar hoe omstreden ook, toch valt er zeker iets te zeggen voor een dergelijke regeling. Het is om te beginnen een stuk eerlijker dan het huidige belastingsysteem, waarbij iedereen – ongeacht het kilometrage – een van tevoren bepaald bedrag betaalt voor dezelfde auto. Of je jaarlijks dus 6.000 of 60.000 kilometer aflegt, dat maakt niet uit. Wat dat betreft doen ze dat in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk slimmer; daar is de wegenbelasting inbegrepen bij de brandstofprijzen (en desondanks is de brandstof daar niet duurder dan hier). Hoe meer je rijdt, hoe meer je tankt.

Daarnaast is het hoog tijd om de boel binnen Europa recht te trekken. De hoeveelheid individuele regels van de verschillende lidstaten is een grote chaos en daar moet maar eens een eind aan komen. Overigens heeft ons kabinet zich al uitgesproken tegen de nieuwe plannen.

Onze stelling luidt daarom:

'De tijd is rijp voor het invoeren van de kilometerheffing. Ons huidige wegenbelastingsysteem is oneerlijk en sluit niet aan met de regeling in de omliggende landen. Weg met de mrb, dan nog liever hogere brandstofprijzen!'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (100)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.