On Topic: Hoe zit dat nou met Uber?
Je hebt het vast wel in het nieuws voorbij zien komen: de alternatieve taxidienst Uber. De in 2009 in de VS opgerichte startup is sindsdien uitgegroeid tot een serieuze wereldspeler en is inmiddels actief in 54 landen wereldwijd, waaronder Nederland. Eind 2012 was Uber aanvankelijk alleen actief in Amsterdam, later volgden Den Haag en Rotterdam. Inmiddels is het zo dat je met Uber ritjes tussen Schiphol, Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam kunt maken tegen vaste tarieven die eigenlijk niet eens zo heel veel voordeliger zijn dan de reguliere taxitarieven. Tot zover niets spannends dus.
Maar Uber is oorspronkelijk in het leven geroepen om onder de naam UberPop ook particulieren als taxichauffeur in te zetten. Aanvankelijk was het idee dat iedereen met een relatief nieuwe auto (van na 2005) chauffeurtje mocht spelen, zónder eerst een prijzige vergunning af te sluiten en aan allerlei eisen te moeten voldoen. Een verklaring van goed gedrag en een chauffeursdiploma zijn namelijk wel het minste dat je moet hebben om aan de slag te gaan als beroepschauffeur. Aan die broodnodige basis wordt door Uber gemakshalve voorbijgegaan, en dat schoot instanties en overheden wereldwijd in het verkeerde keelgat, met als gevolg dat de dienst UberPop in diverse contreien verboden werd. Ook in Nederland, waar de Inspectie Leefomgeving en Transport UberPop beschouwde als 'illegale snordersdienst' en in december 2014 definitief een eind maakte aan de particuliere dienst. Wie ondanks het verbod toch chauffeurtje bleef spelen, riskeerde inbeslagname van de auto en bovendien een boete van 4.200 euro. Geruchten gingen echter dat Uber dergelijke boetes zou betalen en ook de in beslag genomen voertuigen zou vergoeden. De Inspectie schroefde de boetes daarom op tot wel 40.000 euro boete bij herhaling.
Toch gaat Uber gewoon door. Het bedrijf lijkt zich tot dusver niets aan te trekken van alle commotie en noemt de regelgeving omtrent de taxiwet 'onduidelijk'. Wel verwacht Uber dat de wetgeving binnen afzienbare tijd wordt aangepast, waardoor UberPop daadwerkelijk illegaal zou worden.
Ondanks alles neemt de populariteit van Uber, dat ook in diensten met beroepschauffeurs voorziet (UberX, UberBlack en UberLux), over de hele wereld gigantisch toe en heeft het bedrijf inmiddels de gang naar de beurs gemaakt. Uber zou inmiddels goed zijn voor een marktwaarde van om en nabij de 40 miljard dollar. Kennelijk is markt klaar voor dergelijke veranderingen en Uber speelt daar gewoon op in. Bovendien gaan steeds meer grote spelers in zee met de Amerikaanse startup, blijkt ook wel uit het feit dat zelfs Daimler zich inlaat met de nieuwe taxidienst. Je kunt je Uberhaupt (haha) afvragen of de kwajongens van Uber wel zo ondeugend bezig zijn. Misschien is het wel hoog tijd om de bezem door het huidige stoffige systeem te halen!
Onze stelling luidt zodoende:
'Zolang er een verklaring van goed gedrag en een geschikte auto in het spel zijn, is er geen reden waarom iemand geen taxichauffeur zou mogen zijn. Het huidige systeem is achterhaald en hartstikke duur, desondanks bestaan er veel klachten over slechte en onbeschofte chauffeurs.'
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.