On Topic: handen af van Kloppend Hart
Natuurlijk is het leuk om van een oude Volkswagen Kever of Ford Escort een wolf in schaapskleren te maken, maar gaat het niet wat ver om een 2,5-liter Subaru-turbomotor met zo'n 200 pk in een autootje te hangen dat van oorsprong een luchtgekoeld VW-blokje met 1.200 cc en 42 pk had? Of wat dacht je van een stokoude Escort met dikke V6 en vierwielaandrijving?
Daar waren deze auto's toch totaal niet voor bedoeld? Het hele idee achter deze modellen (simpel vervoer voor de massa) wordt met dit soort rigoureuze verbouwingen volledig verkwanseld, bovendien kun je je afvragen in hoeverre het verantwoord is. Natuurlijk passen de ombouwers meestal het onderstel en het remsysteem aan en moet de RDW de aangepaste auto's keuren, maar wat dacht je van de passieve veiligheid? Er worden nu snelheden met deze auto's gehaald die je als inzittende volledig kansloos maken bij een stevige crash.
Kortom, onze stelling luidt:
Hoe knap er vaak ook te werk wordt gegaan, van het kloppend hart in een auto moet je afblijven. Als je dan zo nodig iets snellers of moderners wilt hebben, koop dan gewoon een andere auto die beter aan je wensen voldoet!
Ben je het eens of juist grondig oneens met deze stelling, zijn er volgens jou tussenvormen te bedenken die historisch gezien wél door de beugel kunnen, of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.