On Topic: Downsizen loopt de spuigaten uit!
Zo heeft de Volvo S80 D2 in de AutoWeek van volgende week een 1,6-litermotor met slechts 115 pk. Daar komt de auto prima mee vooruit, maar veel is het natuurlijk niet. 'Je vloert het pedaal en … niets', schrijft redacteur Roy Kleijwegt in het Testdossier. Dat is toch niet het gedrag dat je verwacht van een grote directeursauto. Volvo lijkt dus wat te zijn doorgeslagen met het downsizen. Geef ons dan maar de Rolls-Royce Silver Seraph die in hetzelfde nummer figureert in Klokje Rond. Diens 6,0-liter V12 produceert 326 pk, en al is dat geen auto om een stoplichtsprintje mee te doen, het idee dat het kán, is al voldoende; inhalen zal met de dik twee ton zware Rolls geen probleem zijn.
Dat downsizen nodig is, zul je ons zeker niet horen tegenspreken. Kom maar op met die hatchbacks met driecilindertjes (zie het testdossier van de Ford Fiesta Ecoboost, ook in nummer 23). Dáár hebben we geen enkel probleem mee. Maar je kunt downsizen ook overdrijven. Onze stelling deze week luidt dan ook:
De autofabrikanten zijn doorgeslagen met downsizen
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.