On Topic: 'Downsizen is zo slecht nog niet'
Vooruit, slecht is wellicht niet helemaal het goede woord. Het downsizen van benzine- en dieselmotoren is immers 'goed' voor het milieu en met een beetje geluk ook voor je portemonnee. Maar om nu te zeggen dat het bevorderend is voor het rijplezier, nee. Het gros van de spaardieseltjes en geblazen twee- of driepitters is nu eenmaal niet al te vlot (al moet je de bestuurders die hun arme geknepen autootjes over de linkerbaan jagen eens de kost geven). Toch leveren mensen maar wat graag een handjevol paarden in als daar een financieel voordeeltje tegenover staat.
Gelukkig lijken de fabrikanten zelf de kunst van het downsizen steeds beter in de vingers te krijgen. Sterker nog, ze lijken echt lol te beleven aan deze nieuwe wedloop! Het is geen kwestie meer van een zo klein mogelijk blokje dat zo zuinig mogelijk loopt. Nee, de uitdaging is nu om een fatsoenlijke motor met dito prestaties net zo veel als of nog mínder te laten verbruiken dan de spaarautootjes van voorheen. En dat lijkt ze steeds beter te lukken …
Neem Volvo, dat met de nieuwe V40 D4 Business een potente (190 pk) maar uitermate zuinige (3,3 l/100 km, 85 g/km CO2) auto heeft ontwikkeld, die nog eens goed is voor 14 procent bijtelling ook. Kijk, dat zijn cijfers waar je je helemaal niet voor hoeft te schamen, toch?
Onze stelling luidt:
'Downsizen zonder het rijplezier teniet te doen, het kan dus tóch!'
Plaats jouw vraag of opmerking met betrekking tot deze kwestie in de reacties hieronder – de drie sterkste inzendingen krijgen een plekje in onze rubriek in het blad én krijgen antwoord van de redactie.
We zien je reactie graag tegemoet!