On Topic: Auto ongezien kopen? Echt niet!
Er was nog geen 47 uur nodig om de eerste 50 exemplaren van Volvo's nieuwe XC90 in Nederland te slijten. Deze zogenoemde First Edition, een speciale en gelimiteerde uitvoering van de langverwachte opvolger van de goeie ouwe XC90, vond ondanks zijn stevige aanschafprijs (102.995 euro) én het feit dat geen van de kopers hem in het echt heeft gezien (laat staan ermee heeft gereden) opvallend gretig aftrek. Hoe zit dat?
Het gebeurt vaker. Toen Lexus de CT 200h introduceerde, werd die ook massaal besteld zonder dat iemand enige notie had hoe die auto er nu echt uitzag of reed. En voor de Outlander PHEV van Mitsubishi geldt hetzelfde. Maar dat was in beide gevallen een kwestie van een aantrekkelijk kostenplaatje. Beide auto's waren immers goed voor een uiterst lage bijtelling, met als gevolg dat leasend Nederland er als een zwerm vraatzuchtige sprinkhanen bovenop dook. Maar de XC90 First Edition is zakelijk gezien helemaal geen aantrekkelijke auto; alleen de T8, die later wordt geïntroduceerd, is goed voor een lage bijtelling.
Een ander verhaal is dat van automobilisten die zó loyaal zijn aan hun merk dat ze een eventuele opvolger van hun huidige auto blind aanschaffen. Die mensen hebben kennelijk genoeg vertrouwen om hun geld te investeren in een model waarvan zij de voorganger(s) door en door kennen.
Een derde groep van dit soort blindkopers bestaat uit hardcore fans van een bepaald merk en verzamelaars. Inderdaad, mensen die de Macan bestellen omdat ze de rest van het Porsche-gamma ook hebben staan, en dat staat zo lekker compleet. Mensen die de Evoque in één keer via internetbankieren aftikken omdat die Range Rover op zaterdagmiddag soms niet zo lekker parkeert in Amsterdam-Centrum. Kortom, mensen waar we stinkend jaloers op zijn, maar dat terzijde.
De vraag is in welke groep we de 50 kopers van die XC90 First Editions kunnen classificeren. Zijn dit de mensen die 12 jaar met de First Editions van de vorige XC90 hebben gereden, dus al jaren op de opvolger hebben gewacht? Of zijn dit mensen die riant in de slappe was zitten en kwam deze auto toevallig voorbij?
Onze stelling luidt in elk geval:
'Ik zou nooit, maar dan ook nooit een auto ongezien kopen. Ik wil weten wat ik koop, hoe het rijdt, hoe het ruikt, hoe het voelt!'
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.