On Topic: Achterwielaandrijving heeft de toekomst!
Zoals je wellicht weet, heeft Renault een jaar of twee geleden de krachten gebundeld met de Daimler Group. Een eerste liefdesbaby die uit deze samenwerking voortkwam, is de Mercedes-Benz Citan – in wezen een Renault Kangoo met een dikke ster op de neus. Daarnaast verzorgde Renault diverse krachtbronnen voor de Duitsers, bijvoorbeeld die in de nieuwe CLA. Het meest recente voortvloeisel is echter de nieuwe Twingo, die Renault en het Daimler-concern simultaan met de nieuwe Smart Forfour ontwikkelden.
Het resultaat: twee kleine stadsrakkertjes met de motor achterin én achterwielaandrijving! Dat de Twingo nu voor het eerst in zijn 20-jarige bestaan standaard vijf portieren krijgt, is dan opeens een stuk minder spectaculair. Niettemin is duidelijk dat Renault voor een tamelijk rigoureuze metamorfose heeft gekozen.
Maar waarom zou een fabrikant ondanks het huidige financiële klimaat en de dramatische autoverkopen in hemelsnaam een model ontwikkelen dat is voorzien van duurdere én voor dit segment ongebruikelijke techniek? Achterwielaandrijving is doorgaans alleen interessant als de auto lekker veel vermogen heeft, maar de Fransen noemen het rijgedrag van de nieuwe Twingo desondanks 'dynamisch en wendbaar'. En dan dus die motor achterin: kun je daar wel een beetje fatsoenlijk bij? Renault claimt dat het de binnenruimte en de draaicirkel in elk geval ten goede komt.
Al met al, onze stelling luidt:
'Achterwielaandrijving én een achterin geplaatste motor voor de nieuwe Twingo: of Renault is nu helemaal gek geworden, óf het merk ontketent hier een nieuwe trend!'
Stel jouw vraag met betrekking tot deze kwestie in de reacties hieronder – de drie sterkste inzendingen krijgen een plekje in onze rubriek in het blad én worden daar door de redactie beantwoord.
We zien je reactie graag tegemoet!