Officieel: Piëch Mark Zero

Klassiek én modern

Piëch Mark Zero

Piëch Automotive liet in februari al de schetsen zien van zijn eerstgeborene. Vandaag zien we de auto eindelijk 'in het echt'.

De Mark Zero beleeft zijn publieksdebuut tijdens de autosalon van Genève. Piëch Automotive liet in 2017 al weten dat het auto's met klassieke lijnen en "moderne innovatieve aandrijflijnen" wil gaan bouwen. Dat blijkt gelukt. De Mark Zero is een 4,43 meter lange tweezitter met een klassiek ogende koets. We herkennen er niet alleen vleugjes 911, maar ook invloeden van klassieke Engelsen én Italianen in. Hoe klassiek de auto ook mag lijken, zijn aandrijflijn is helemaal 2019. Wat te denken van drie elektromotoren die elk 204 pk leveren? Daarmee moet de Mark Zero in 3,2 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen sprinten. De topsnelheid ligt op 250 km/h. Piëch Automotive gaat zich later nog aan "[...] een vierzitter" en aan een SUV wagen.

Opvallend gegeven: het accupakket van de net geen 1.800 kilo wegende en 4,43 meter lange Mark Zero zit niet in de vloer verwerkt, maar in de middentunnel en bij de achteras. Het grote voordeel hiervan volgens Piëch Automotive: de zitpositie is lager en dat komt de ervaring natuurlijk ten goede. Volgens Piëch Automotive is de batterijtechniek die het heeft toegepast bijzonder, daar het accupakket nauwelijks zou opwarmen. Hoe het bedrijf dit voor elkaar heeft gekregen, zegt het niet.

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.