Officieel: Audi RS6 minder potent dan de vorige
Laten we maar met het slechte nieuws beginnen: de Russen hadden gelijk. De nieuwe RS6 is niet zo sterk als de vorige, die sinds 2010 niet meer leverbaar is bij ons. De V10 biturbo uit die auto maakt namelijk plaats voor een 4,0-liter V8, ook met twee turbo's. De oude RS6 had 580 pk en 650 Nm tot z'n beschikking, de nieuwe heeft 560 pk en 700 Nm. Minder pk's maar wel een hoger koppel, dus.
Nu niet meteen stoppen met lezen, want de derde generatie RS6 heeft een aantal zaken die voor 'm pleiten. Ten eerste is er het gewicht, dat zo'n 100 kilogram lager is dan voorheen. Mede daardoor kost de sprint naar 100 km/h 3,9 seconden, dat is zeven tienden sneller dan wat de vorige generatie presteerde. Bovendien heeft de nieuwe RS6 met het optionele Dynamic Plus-pack een topsnelheid van 305 km/h, bij de standaardversie grijpt de begrenzer in bij 250 km/h, met het Dynamic-pack wordt dat 280 km/h. De vorige RS6 was standaard begrensd op 250 km/h en was naar wens op te rekken tot 280 km/h.
Veel zuiniger
Voor de liefhebbers wellicht minder interessant, maar in deze tijden wel een belangrijke factor, is het verbruik. De vorige RS6 gooide op dat gebied nou niet bepaald hoge ogen, met z'n gemiddelde verbruik van 14,0 liter per 100 km. De nieuwe doet het - mede door cilinderuitschakeling - een stuk rustiger aan: 9,8 l/100 km.
Schakelen gaat in de RS6 via een achttrapsautomaat. Deze kent twee schakelprogramma's: D en S(port). Desgewenst kan de bestuurder zelf schakelen met flippers achter het stuur. Voor meer rijdynamiek is een sportdifferentieel beschikbaar. Het ESC is volledig uitschakelbaar.
Shift Light
De RS6 onderscheidt zich van z'n mindere broeders door carrosserieapplicaties van mat-aluminium, een grille in hooglans zwart, een grote dakspoiler, een diffuser en twee grote ovale uitlaatpijpen. Klanten kunnen desgewenst kiezen voor het Aluminium- of het Carbon-package. In het laatste geval zijn de splitter vóór en de diffuser achter nog meer uitgesproken van vorm.
Ook het interieur is typisch RS. Sterk geprononceerde RS sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een aan de onderzijde afgevlakt multifunctioneel sportstuur en een groot aantal aluminium onderdelen (pedalen, bedieningsknoppen) zijn de blikvangers. Een nieuwe functie in het RS-menu van het bestuurdersinformatiesysteem is het zogenaamde 'shift light'. Naarmate het toerental stijgt, neem het aantal groene segmentjes in een lichtbalkje toe. Zodra het maximum toerental in zicht komt, wordt de lichtbalk rood en begint te knipperen om aan te geven dat overschakelen noodzakelijk is.
Tweede kwartaal 2013
De standaarduitrusting van de RS 6 Avant omvat onder meer LED-koplampen en -achterlichten, verlichte dorpels, parkeerhulp plus, automatische airconditioning (vier zones), MMI-navigatie plus met MMI touch en het Bose Surround Sound system met veertien luidsprekers. Audi verwacht 'm in het tweede kwartaal van 2013 bij de dealers, de prijzen zijn nog niet bekend.