AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
OCT voert Golf GTI en Leon Cupra op
2
Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen of de eerste tuner meldt zich alweer met een opvoerset voor de Volkswagen Golf GTI en Seat Leon Cupra. Ditmaal is het OCT Tuning dat ons verblijdt met een portie extra paardenkrachten.
OCT houdt niet van half werk: met het nieuwste tuningspakket stijgt het vermogen van de Golf GTI naar 270 pk. Bij de Seat is het helemaal feest: de Duitse ingenieurs laten het vermogen van de Cupra met maar liefst 75 pk naar 315 pk stijgen. Om deze vermogensstijging mogelijk te maken, monteert OCT een zelfontwikkelde intercooler en een sportuitlaat.
De brute Seat bereikt vanuit stilstand in 5,2 seconden de 100 kilometer per uur, een volle seconde sneller dan het productiemodel. De topsnelheid van de Leon Cupra stijgt naar 265 kilometer per uur. Volgens OCT komt de Golf GTI dicht bij deze waarden in de buurt.
Om al het geweld te beteugelen, monteert de tuner een instelbaar veersysteem en verbeterde remmen. De persinformatie rept met geen woord over een sperdifferentieel, wat ons met zoveel vermogen op de voorwielen toch geen overbodige luxe lijkt.
Het oog wil natuurlijk ook wat, dus OCT biedt 19 inch lichtmetaal aan. Dit kan in een two-tone kleurstelling (zoals de Golf op de foto's heeft), mat design of 'Super Polished'. Ook onder de motorkap maken de Duitsers er iets moois van, met koolstofvezel sierstukken voor de motor, accu en het luchtfilter.
De brute Seat bereikt vanuit stilstand in 5,2 seconden de 100 kilometer per uur, een volle seconde sneller dan het productiemodel. De topsnelheid van de Leon Cupra stijgt naar 265 kilometer per uur. Volgens OCT komt de Golf GTI dicht bij deze waarden in de buurt.
Om al het geweld te beteugelen, monteert de tuner een instelbaar veersysteem en verbeterde remmen. De persinformatie rept met geen woord over een sperdifferentieel, wat ons met zoveel vermogen op de voorwielen toch geen overbodige luxe lijkt.
Het oog wil natuurlijk ook wat, dus OCT biedt 19 inch lichtmetaal aan. Dit kan in een two-tone kleurstelling (zoals de Golf op de foto's heeft), mat design of 'Super Polished'. Ook onder de motorkap maken de Duitsers er iets moois van, met koolstofvezel sierstukken voor de motor, accu en het luchtfilter.
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws