Nio: 'Voor Europese fabriek moeten we meer auto's verkopen'

Uitbreiding in China

Nio Onvo fabriek Hefei

Het Chinese Nio bouwt vooralsnog alleen auto's in China, maar vanwege de Europese importheffingen kan productie in ons werelddeel interessant zijn. Daar stelt topman William Li wel een belangrijke voorwaarde voor.

Nio bouwt momenteel auto's in het Chinese Hefei, in een fabriek waar het eerst nog samen met JAC auto's bouwde, én in een gloednieuwe eigen faciliteit. Op die tweede locatie gaat Nio behoorlijk uitbreiden de komende jaren. AutoWeek kon er al even een kijkje nemen en hoorde ambitieuze cijfers. Er kunnen nu zo'n 300.000 auto's per jaar gebouwd worden en dat moeten er ruim een miljoen worden. Uiteindelijk wil Nio hier maar liefst zo'n 50.000 mensen aan het werk hebben, nu zijn het er pakweg 8.000.

Die uitbreiding is niet alleen nodig omdat Nio meer auto's hoopt te gaan verkopen, maar ook omdat het met submerken Onvo en Firefly nieuwe markten aan hoopt te boren. Met die twee nieuwe spelers moet Nio ook hier in Europa grotere aantallen weg gaan zetten dan nu. Of dat wil lukken, hangt uiteraard ook voor een deel af van hoe Nio een weg om de importheffingen heen vindt. Europese productie is daarbij alles behalve uitgesloten.

Nio Onvo fabriek Hefei

De Onvo L60 in productie in Hefei (foto: AutoWeek)

Nio-topman William Li verklaart daar tegenover onder meer AutoWeek over: "Als we een bepaalde hoeveelheid auto's verkopen in Europa kan het een goede business case worden om daar te gaan bouwen. Op de lange termijn is dat mogelijk, maar het moet wel redelijk zijn. Als we jaarlijks 100.000 auto's verkopen daar, dan kan het interessant zijn. Met alleen Nio is dat erg lastig, met Onvo en Firefly kan het wel in afzienbare tijd gaan lukken en dan is het mogelijk." Overigens hekelt Li de importheffingen en snijdt de EU zichzelf er volgens hem mee in de vingers: "Het is belangrijk dat Europese consumenten meer te kiezen hebben." Daarbij zal Li ongetwijfeld hopen dat de keuze dan op Nio, Onvo of Firefly valt.

Onlangs waren er nog geruchten dat Nio de Audi-fabriek nabij Brussel zou willen overnemen. Daarover was William Li destijds stellig; volgens hem zou Nio dat helemaal niet kunnen betalen. Het lijkt bovendien dus nog wat te snel om hier nu al te beginnen.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.